Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Handicaptillæg pga. gigt

Redigeret 31 januar, 2018, 11:17 i Leddegigt
Hej.

Jeg skal starte på universitetet til august, altså en videregående uddannelse.
og derfor vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaring med at få tildelt handicaptillæg til deres SU pga. en gigt sygdom?

Jeg har selv psoriasis gigt og har haft det siden jeg var 4 år gammel, er nu 27 år.
jeg har gode og dårlige perioder. i dårlige perioder er flere af mine led hævet, især knæ, fingre, håndled og albuer.
i sådan en dårlig periode er der ingen tvivl om at jeg ikke ville kunne påtage mig et arbejde ved siden af mit studie.

i de gode/bedre perioder, mærker jeg stadig gigten hver dag. og kan ikke holde til de studiejobs der er til at få, som at stå i butik eller gøre rent osv. uden at jeg ville få meget ondt, og dermed få svært ved at passe mit studie.

er der nogen der har erfaring med dette? eller kender nogen der får handicaptillæg?

Mange tak for jeres tid :) hilsen Christina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er lovgivningen efterhånden så svær at gennemskue, at mange kommuner tolker helt ud fra deres økonomi - og ikke ud fra, hvad den enkelte rent faktisk har ret til.

    Jeg vil foreslå dig at gå på biblioteket og bede dem hjælpe dig med at finde de lovtekster frem, der har relevans for dig.

    Når du helt og aldeles kender lovgivningen for din situation, vil det givet være nemmere for dig at gå til din sagbehandler i kommunen, hvor du konkret kan fremlægge dine ønsker i forhold til, hvad der rent faktisk står i lovgivningen, kan henvise til de rette lovtekster.

    Og nej - det bliver sikkert ikke nemt, men du vil stå stærkere, hvis du virkelig kender dine rettigheder.

    Håber det lykkes for dig - både du og jeg ved, at samfundet vil være bedre tjent med en, der har en uddannelse, som du kan leve af - fremfor, at du må afbryde dit studie, fordi du ikke kan magte et ufaglært arbejde, der gerne er mere fysisk hårdt, mens du læser - og måske blive så syg, at du ryger ud i offentlig forsørgelse.

    Men - samfundet er desværre ikke indrettet til investering på længere sigt, så du skal nok indstille dig på at kæmpe.
Log in eller Registrér for at kommentere.