Hjem Lunger Lungeproblemer

Kan ikke få luft og hoster

Louka565Louka565
Redigeret 7 januar, 2018, 07:25 i Lungeproblemer
Jeg har længe døjet med mine lunger. Jeg har siden jeg var omkring 18 år haft lungebetændelse 2 gange om året. Det er også blevet værre med min hoste, og jeg hoster meget slim op. Jeg er 22 nu.

Jeg fik foretaget en lungefunktionstest hos min egen læge i november, hvor hun sagde, at jeg har "lidt astma", som jeg også havde som barn. Jeg har fået en blå bricanyl.

Jeg havde nu sidst lungebetændelse omkring slut november, og det var en hård omgang. Men jeg synes at mine lunger blevet dårligere. Især de sidste par uger. Jeg får ofte pludselig kriller i halsen og hoster helt vildt. Hoster så meget slim op, at det føles som om jeg er blevet at blive kvalt, og jeg ender med at kaste op pga det.

Min vejrtrækning piver/hvæser helt vildt, jeg er begyndt at sove dårligt fordi jeg kan høre min egen vejrtrækning og jeg vågner af det. Derudover kan jeg knap cykle ned til netto cirka 400 meter væk, jeg hoster og hoster og kan ikke få luft når jeg står af cyklen, min vejrtrækning går amok med underlige lyde. Derudover bliver jeg forpustet bare af at skulle tage tøj på eller bukke mig ned efter noget. Og derudover synes jeg ikke at det hjælper særlig meget at tage bricanyl, for når jeg siger ind, hoster jeg alligevel det hele ud. Og hvis det lykkes synes jeg ikke det har særlig meget effekt.

Jeg er så desuden oveni det meget overvægtig og ryger, har røget i 7 år, og jeg ryger en pakke om dagen. Jeg ved, at jeg burde stoppe, men synes det er helt uoverskueligt, selvom det lyder tosset. Men jeg føler bare at der er noget helt galt med mine lunger. Kan jeg bede min læge om henvisning til nærmere undersøgelse af mine lunger på baggrund af mine symptomer? Og hvilke undersøgelser? Er der andre som har haft samme problemer som mig, og hvad fejlede i?

Kommentarer

  • Du har med overvejende sandsynlighed fået det at vide af dine læge: Du er overvægtig og du er storryger.

    Og jeg vil påstå at det, sammen med din atsma er årsagen - og hele årsagen.

    Du er kun 22 år, hvorfor disse to ting er noget, du er nødt til at få gjort noget ved.

    Jeg vil gætte på, at der også er andre ting i dit liv, der er noget besværlige, hvorfor jeg vil foreslå dig at gå til dine læge og blive henvist til noget professionel hjælp, så du kan få optimal støtte i din kamp for et rygestop og vægttab.

    Jeg kan i første omgang foreslå, at du bliver henvist til en psykolog, der kan hjælpe dig med at få overblik over dine problemer - måske du der kan få forståelse for, hvorfor du er overvægtig og hvorfor du - trods dårlig lungefunktion - vælger at være storryger.

    Når man kender årsagen til sine problemer, vil det være langt lettere at være mere målrettet.

    Jeg er helt klar over, at du hellere havde set en "hovsa-løsning", men sådan en vil du ikke finde, du får det ikke bedre, før du erkender dit problem - du ved det jo godt. Ellers havde du ikke nævnt overvægt og rygning.

    Du har givet ikke andre muligheder.
Log in eller Registrér for at kommentere.