Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nyt helknæ i april 2017

Redigeret 14 november, 2017, 07:15 i Åben debat om smerter
Er der nogen der efter ½ år med nyt knæ, der stadig har smerter?
Mit knæ er stadig hævet. Jeg har svært ved at gå op og ned af bakker. Gør stadig ondt når jeg går meget langsomt ned af trapper. Kan ikke bøje det nok uden smerter.
Jeg har stadig ondt, når jeg ligger i min seng, og har svært ved at finde en god stilling at ligge i.
Kan ikke forstå det ikke snart bliver bedre.
Jeg cykler 4 km. på motionscyklen hver dag, laver øvelser i en time hver dag og går en tur næsten hver dag på 4-7.5 km.
Håber der er nogen derude, som kan fortælle mig om det er normalt.
Når jeg taler med nogen fra sygehuset, siger de bare jag skal tænke på det er et stort indgreb, og det nok skal komme.
Jeg synes jeg er ved at miste tålmodigheden.
På sygehuset siger de også, at når jeg kan gå så langt, så har jeg ikke noget at klage over. Men det er jo noget jeg tvinger mig til, i håb om at det hjælper.
Håber at høre fra en eller anden. Hilsen Jokida45

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hvordan går det i dag? Jeg fik nyt knæ i marts og har stadig smerter

  • Indstillinger

    Ikke at jeg ved så meget om netop nye knæ, men jeg har et lille tip.

    Jeg har bare generelt svage ben, så det sker desværre somme tider at jeg falder, og sådan et fald betyder jo normalt blot måske et hullet bukseben, måske lille hudafskrabning.

    Men nu du nævner trapper, får mig til at tro at du bor i en etageejendom uden elevator ?

    Tricket er ret simpelt at gå baglæns ned af trapperne, og holde godt fast i rækværket / ligge på meget vægt på armene/rækværket som muligt.

    ER du så uheldig, at falde alligevel, så falder du i det mindste "opad" og ikke med hovedet først måske flere meter ned. på et hårdt terasso-gulv eller hvad hvad der nu er.

    Dog vil jeg også sige at når du kan både kan cykle 4 km, og også gå 4-7 km, så kan jeg fortælle dig at det er der mange uden knæproblemer der ville være misundelige på. Jeg kan fx ikke cykle overhovedet.

    Og når jeg endelig "forvilder" mig udendørs, så er det i et MEGET behersket, begrænset pga Corona, og behersket tempo, har jeg oplevet at blive overhalet af gamle damer med rollatorer selvom jeg kun er 39 år.

    Har også en overgang gået med Rollator.

    Selv tror jeg problemerne skyldes at jeg er født med dobbeltsidet klumpfod, og selvom de er opereret "på plads" for næsten 40 år siden, så betyder det jo at de forlænger en ens akillescene, og den så tilsvarende bliver tyndere, og dermed også svagere.

    Jeg havde ikke SÅ mange problemer med det som ung, jeg kunne dag sagtens gå og cykle som alle andre børn, bare ikke lige så langt og i samme tempo.

    Og fx til Idræt i skolen, og vil spillede fodbold så var jeg altid målmanden osv.

    Det eneste sport jeg kunne gå til var som nok 7-9 årige der kunne jeg udemærket følge med i springgymnastik (uden at være specielt god til det dog), siden Bordtennis i vidst 4-5 år, men så skulle jeg jo i handelsskole og have fritidsjob, der skiftede jeg alt sport ud med Rulleskøjter - med fordi fra min handelsskole gik det ned af pakke hele vejen ned til toget og der var kun få minutter fra jeg fik fri til toget kørte.

    Det betød at jeg kom hjem en time før alle andre der var på gåben hen til skolen ;)

    Siden blev jeg elev i en butik, og det var nok en dårlig idé, for lige netop i denne butik tillod chefen kun at man sad ned hvis man skulle på toillettet.

    Man kan jo altid lave noget i en butik, også selvom der ikke er kunder umiddelbart. Fx levere kopipapir til erhvervskunder fx advokat eller revisor kontorer, så typisk lå på 2. sal, og kun nogle på med elevator.

    Og man kan jo også lige støvsuge hele butikken igen, selvom der ikke have vært bestådt af en eneste kunde. Eller hvorfor ikke pille samtlige varer ned af hylderne, så man kan komme til at vaske dem ?

    Nå det blev lidt langt , helt og lykke med knæet !

Log in eller Registrér for at kommentere.