Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

skæl i hovedbund og nu i bryn, næse og omkring øjne

Redigeret 17 november, 2017, 10:15 i Åben debat om hud og hår
Hej, jeg er en gut på 21, og har nu, de sidste 3 år døjet med kraftig skæl i hårbund der drysser ned på mine skuldre.
Er blevet tjekket for diverse "sygdomme" og min læge kan konstatere, at han ingen ide har om hvad det er udover at det 100% IKKE er psoriasis.
Har kørt en kur på "Locoid" et par gange som har fjernet det, men det kommer tilbage hver gang, og nu er det vendt tilbage, stærkere end aldrig før. Før i tiden gik der 2-3 måneder efter min "Locoid-kur" før det kom tilbage, men det nu går der knap en uge, før det første symptomer kommer igen.
Nu er det sp gået så vidt, at det har bevæget sig til begge mine øjenbryn i den side inderst mod ansigtet, og det har bevæget sig omkring mit venstre øje (ikke i vipperne,men omkring øjet)
Samtidig er det også rundt om min næse og jeg kan simpelthen ikke slippe af med det lort, ligemeget hvad.. har prøvet stort set alt, men uden held, og det er sp begyndt at påvirke min selvtillid, når jeg bevæger mig uden for døren, da jeg hele tiden tænker på om "de andre" mon kan se det.
Jeg håber virkelig jeg kan få nogle gode råd, eller svar herinde, da det næsten er min sidste udvej..!?

Mvh
En ung frustreret skællende gut

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Her har jeg et skælsættende råd :-)

    Det tyder på at du mangler et bestemt mineral som du kan få tilført genne cellesalte. Når man mangeler mineraler så er der ikke nogen medicin com virker. Når man får det som kroppen mangler så forsvinder symptomerne.

    Man kan få en ide om hvilket cellesalt man mangler ved at kigge på kropsafsondringer - i dette tilfælde skæl. Hvis ikke cellesaltet har hjulpet efter en måned så er det nok det forkerte og man kan prøve en anden. Der er ingen bivirkninger ved disse cellesalte.

    Ved indtørrede Kropsafsondringer


    Nr. 02 Calcium phos Hvid,gullige skorper. Hornhinden indtørret

    Nr. 04 Kalium chlor Melagtige

    Nr. 05 Kalium phos Pastaagtige, ildelugtende skæl eller skorper

    Nr. 06 Kalium sulf Skælagtige, Gullige

    Nr. 07 Magn. phos Kløende

    Nr. 08 Natrium chlor Bumser, filipenser.  Hvidlige skæl

    Nr. 09 Natrium phos Gullige skorper
    Nr. 10 Natrium sulf Gullige skæl

    Nr. 11 Silicea/Quarz Gullige/kobberfarvede, betændte skorper

    Nr. 12 Calcium sulf Gullige, evt. blodige skorper, men fugtige

    Kilde:

    http://naturligmedicin.com/cellesaltval ... fsondring/
  • Indstillinger
    Hej Thorbjørn

    Det problem, som plager dig, har været diskuteret virkelig meget her på Netdoktor i tidernes løb. Hvis du skriver ordet skæl i søgefeltet foroven, finder du utallige tråde, hvor emnet har været debatteret.

    Jeg har selv været plaget af den type skæl, som du omtaler. Mit problem forsvandt som dug for solen, da jeg på grund af et andet helbredsproblem (slidgigt i hænderne) lagde min kost om og desuden begyndte at tage en del kosttilskud.

    Det var skønt, at slidgigten i hænderne forsvandt, men det var også virkelig dejligt at mine hudproblemer blev løst.

    På baggrund af mine egne erfaringer vil jeg give Optimist ret: Dine skæl-problemer kan ikke løses med noget, du smører uden på huden/hovedbunden. Problemet skal løses ved, at din hud får de næringsstoffer, den har brug for til at holde sig sund.

    Huden er jo egentlig en fantastisk opfindelse: På den ene side skal den være stærk og holdbar, så den beskytter de lag, der ligger nedenunder. På den anden side skal den være blød og smidig og modtagelig. På samme måde med den enkelte celle i din hud eller i din krop idet hele taget: Cellen skal have en cellevæg, der holder sammen på den og beskytter den. Men cellevæggen skal også være smidig og blød, sådan at den kan gennemtrænges af gavnlige stoffer og være i stand til at skubbe skadelige stoffer ud.

    Jeg tvivler dog på, at problemet kan løses med tilskud af et enkelt mineral eller af en afprøvning af forskellige mineraler på skift, sådan som Optimist foreslår. Ud over mineraler er der jo andre gavnlige stoffer, der skal være til stede, f.eks. vitaminer og sundt fedt.

    Sundt fedt er især vigtigt, fordi det holder hudceller og cellevægge i det hele taget stærke og smidige. Man skal have en lille smule af den slags fedt, som er fast ved stuetemperatur (f.eks. smør eller kokosfedt), altså såkaldt mættet fedt. Så skal man også have noget enkeltumættet fedt som findes i f.eks. olivenolie. Endelig skal man have flerumættet fedt, som især findes i fisk, men også i f.eks. rapsolie, der jo er flydende selv i køleskabet.

    En god blanding af ovenstående tre typer fedt – helst i godt kvalitet og gerne økologisk – vil sikre, at dine hudceller bliver stærke og smidige, og dine cellevægge vil blive passende stabile, så de beskytter cellen, men alligevel er så bløde, at de kan passeres af gavnlige stoffer ind i cellen og skadelige affaldsstoffer ud af cellen.

    Det er også vigtigt, at du foruden alle vigtige mineraler får alle vigtige vitaminer. Sagen er jo, at alle disse vigtige næringsstoffer arbejder sammen, så det er ikke nogen løsning at afprøve dem enkelt vis, for på den måde lige præcis at finde det enkelte, som du måske mangler.

    Jeg vil foreslå dig, at du tager en god kvalitetets-vitamin og - mineraltablet dagligt. Køb den gerne i en helsekostbutik eller hos Matas og spørg personalet til råds. Derudover ville jeg – hvis jeg var dig – i begyndelsen tage et tilskud af alle B-vitaminer, som kan købes samlet i én pille. Og derudover det sunde fedt.

    Jeg ville nok i begyndelsen tage det sunde fedt som tilskud. I helsekosten kan man købe tilpassede blandinger af sundt fedt. Det forhandles under navne som Udos’choice eller Livets olie. Hvis du synes, at det lyder dyrt og mærkeligt – mange mennesker blev jo fedtforskrækkede for en del år siden, dengang Anne Larsen i fjernsynet skyllede det hakkede oksekød under den varme hane for at drive fedtet ud af det – så tænk på, at din hjerne for to tredjedels vedkommende består af fedt, og at meget af det fedt er såkaldt omega 3-fedt, altså det fedt, som man får fra fisk. Derfor er der masser af gode grunde til at spise sundt fedt, sådan at din hjerne får byggesten til at forny sig, og så din hovedbund kan blive stærk og smidig.

    Efterhånden vil du indse, at det er bedre at lave din kost om, så den bliver mere hensigtsmæssig, og så kan du droppe det dyre sunde fedt på flaske og måske de ekstra B-vitaminer. Men bliv ved med at tage vitaminpillen, og husk at spise masser af fisk.

    Disse råd har jeg selvfølgelig skrevet før. Jeg synes, at det er indlysende, at skæl skal kureres indefra, ved at kroppen får de næringsstoffer, den behøver for at holde sig sund. Det ser dog ikke ud til, at mine råd er videre populære. Og mange bliver da også ved med at døje med deres skæl ;-)

    Mange hilsner og held og lykke

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det uden tvivl skæleksem(seboroisk eksem), som er snakke om her.

    Hvis du søger lidt i trådene her på netdoktor, så er der efterhånden mange om dette emne. Men som det også blevet sagt, så er kosten alfa og omega, når det kommer til skæleksem.

    Alt hvad din læge kan give dig af hormoncremer osv. er kun symptombehandlende, og meget usunde for din krop på både lang og kort sigt. Skæleksem er en kronisk hudlidelse, som du mere eller mindre skal leve med resten af dit liv. Der er ingen simpel kur eller pille, som du kan kurere det med.

    Du skal i gang med at eksperimentere hvad det er som give dig disse udbrud af skæleksem, det kan være kost, uhensigtsmæssige hårprodukter, mangel på motion osv.
    Det kan virke meget uoverskueligt, men dette er den bedste fremgangsmetode, som på sigt kan hjælpe dig med at holde eksemmet og skællen nede.

    Her kan du læse lidt mere om Seboroisk eksem http://hovedbunden.dk/skaeleksem-seboroisk-eksem/
  • Indstillinger
    Jeg står i ca. samme situation som dig og må konstatere, at du ikke kan gøre ret meget andet end at bekæmpe symptomerne.

    Som jeg har forstået det, så er en af hovedårsagerne til skæl forekomsten af nogle bestemte bakterie- eller svampekulturer der lever af det sebum dine talgkirtler producerer. Sebum(hudfedt på overfladen af din hud) er noget huden kræver for at være sund, smidigt, og fugtig, men hvis huden producerer meget store mængder sebum og du samtidig har for mange af disse "skæleksem"-bakterier på din hud, så vil du opleve en masse skæl.

    For mig var løsningen derfor at gå meget ofte i bad, minimun en gang hver eneste dag. Problemet er nemlig, at talgproduktionen fungerer sådan at den regulerer sig selv ift. hvor ofte du går i bad, altså vasker fedtet af med sæbe.

    Det betyder derfor også, at hvis jeg vælger at gå i bad hver eneste dag i fem dage i træk og så ikke går i bad på den 6. dag, så vil talgproduktionen være ekstra høj, og jeg vil med garanti få rigtig fedtet hår og hud i løbet af den 6. dag. I løbet af den 6. og den 7. dag (uden at gå i bad) går skælproduktionen også igang pga. den forøgede produktion af hudfedt.

    "Ville det så ikke være bedre for dig, at gå knap så ofte i bad?" spørger du sikkert. Og svaret er "nej", fordi jeg ved fra erfaring at min produktion af hudfedt altid er højere end den burde være og derfor giver "skælbakterierne" for meget næring, og det er uanset hvor ofte jeg vasker fedtet af.

    Og til dem der vil antyde til at jeg mangler diverse mineraler, vitaminer og fedtstoffer i min kost, kan jeg garantere for at jeg har være igennem lange forløb af forskellige diæter og kure, og intet af det hjalp. Jeg har endda også prøvet med forskellige homøopatiske præparater.

    Ingen af disse kostomlægninger, kosttilskud eller diæter har gjort nogen forskel for mig. Jeg har også fået målt mine hormoner og vitaminer i kroppen, og jeg er ellers helt rask, "endda en hel del sundere end gennemsnittet", sagde min læge efter målingerne.

    Jeg er, ligesom lægevidenskaben, overbevist om at skæleksem er en kronisk sygdom der går i arv, og som der på nuværende tidspunkt ikke findes nogen reel kur til. Begge mine forældre har det i et omfang og min bror har det også, dog ikke helt så slemt som jeg.

    De ting jeg gør for at mindste symptomerne:

    1. Går i bad hver eneste dag nogle gange to gange på én dag.
    2. Bruger en skælshampoo med salicylsyre i. Salicylsyre er en mild syre, der hjælper din hud med at fjerne de døde hudceller før der bliver så mange at de kan ses og mærkes. Jeg bruger Head & Shoulders lige nu pga. prisen, men jeg er sikker på at andre mærker er ligeså gode, sålænge der er salicylsyre i.
    3. Prøver at "gnubbe" mit ansigt og hårkant med det våde håndklæde efter badet, for at fjerne død hud.

    Ting jeg gør mere sjældendt, fordi jeg glemmer det, men som også hjælper:
    4. Bruger sådan noget "ansigtsvand" fra Matas(de stribede til mænd), hvor der også er salicylsyre i.
    5. Bruger en "skrubbecreme" fra Matas med sådan nogle "riskorn" i, der skrubber døde hudceller af.

    Jeg skal selvfølgelig fastslå, at jeg aldrig er helt fri for skæl. Men hvis jeg gør de ting jeg lige har nævnt, så er jeg ofte omkring 70%-90% fri for det på den pågældende dag. Jeg skal dog sørge for at overholde det hver dag, ellers kommer skællene meget hurtigt igen.

    OBS: Der findes også nogle mennesker, der har tør hud og samtidig skæl. Så hvis du ikke også har fedtet hud ligesom jeg har det, så skal du selvfølgelig ikke prøve de ting jeg lige har nævnt.

    Held og lykke med det!
Log in eller Registrér for at kommentere.