Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blod i spyt

Hej:-)

Her i morges, da jeg stod op, hostede jeg et par gange. Det er der som sådan ikke noget unormalt i...efter en nattesøvn har jeg tit lige haft brug brug for at "rense" halsen:-)
Men i morges, da jeg hostede, rev det lidt i halsen den første gang. Og da jeg efterfølgende rømmede mig, var der en lille streng blod i spyttet. Sådan ca. 3-4 mm og helt tynd streng. Men det var blod. Og da jeg fremprovokerede et nyt host, for at se om der kom mere, kom der endnu en "blodstreng" af samme størrelse.
Jeg gik ærligt talt lidt i panik, for det er jeg ikke vant til. Og jeg er i forvejen angst for alt muligt. Derfor gik jeg i en times tid og fremprovokerede host, for at tjekke om der kom mere. Det gjorde der kun et par gange. Og det var bare en lille næsten usynlig klat på sandkornsstørrelse.
Men jeg er stadig nervøs. For på nettet står der over det hele, at man skal søge læge, hvis man "spytter blodigt slim op".

Derfor vil jeg spørge Jer:
Hvor meget blod ville I mene der skal være i slim/spyt, før man skal blive bekymret og søge læge?
Er der nogle særlige kendetegn ved "blod-spytning" jeg skal være opmærksom på, for at vurdere om det er skidt eller ej?

Min mand siger, at det er så lidt blod, at jeg overhovedet ikke skal være bekymret. At jeg nok bare har sprunget et lille blodkar. Og rationelt kan jeg da godt se, at det nok bare er det.
Men samtidig er jeg sådan en rigtigt bekymret type, der altid forventer det værste. Så jeg er bange for, at jeg kommer til at rive min hals op hele dagen, for at blive ved med at fremprovokere host og tjekke om der kommer mere. Og forestille mig at jeg har lungekræft og alt muligt andet frygteligt. Og det er jo heller ikke så smart:-)

Jeg håber nogen kan give et par råd:-)
På forhånd tak
Rikke
Log in eller Registrér for at kommentere.