Hjem Kvinder Overgangsalder

Motion og nedsunken livmoder

Redigeret 13 september, 2017, 14:15 i Overgangsalder
Hej alle.

Sikke en masse spændende debatter og rart at se, at der er en god og konstruktiv tone.

Jeg er 51 år gammel og har gjort mig en del tanker om hvordan løb påvirker kvinders underliv. Det er jo en temmelig kraftig belastning, der sker i kroppen hver gang fødderne rammer jorden. Jeg har løbet på motionsbasis de sidste ti år (1-3 gange om ugen), og tænker om det kan være med til at fremskynde, at livmoderen synker ned. Der må være en stor belastning på de ligamenter der holder hele vores underliv på plads når man løber. . Jeg laver knibeøvelser dagligt, men kan stadig godt komme til at tisse lidt ved nys, grin etc. Det tænker jeg hænger sammen med at det "korset" der er med til at holde vores underliv på plads er belastet. Børnefødsler og generel slaphed i muskulatur er jo forventligt med alderen, men man vil jo nødigt skubbe til den proces hvis løb forværrer det.

Har I nogen erfaring med, at løb påvirker underlivet således at livmoderen synker, og hvis ja er der noget vi kan gøre for at forebygge (udover at knibe)?

Vi ved jo at motion er godt for rigtig mange ting, og jeg ville være ked at at skulle stoppe med mit løb hvis der findes noget der kan afbøde og forebygge.

Hvad er jeres erfaring? Og hvilke tanker har I gjort Jer om ovenstående?

Jeg håber at høre fra nogen :-)

De bedste hilsener fra Nille

Kommentarer

  • Jeg vil mene, at den form for motion du dyrker, kun kan være god for dig. Den ekstreme motion gør - efter min mening - mere skade end gavn, men der er du jo slet ikke.

    Men - netop børnefødsler kan jo gøre livmoderen en smule slap, selv om du er flink til knibeøvelserne. Det er derfor heller ikke helt unormalt, at man kan lække lidt ved grin og nys.

    Det betyder ikke, at du har en begyndende inkontinens, men jeg vil da foreslå dig,at tage emnet op med din læge næste gang, du skal en tur derhen.

    Jeg fik selv min livmoder "syet op" for nogle år siden, og der var faktisk en jordemoderstuderende med - både til de indledende undersøgelser og til selve indgrebet, og det simpelt hen fordi hun også skulle lære om "senfølger" ved graviditet og fødsel. Det er således ganske normalt.
  • Hej Lotte

    Mange tak for dit svar. Jeg håber at din operation har gavnet dig.
    Var ikke klar over at man kan få "syet" sin livmoder op.
    Det var netop også derfor jeg efterlyste noget der kan forebygge, at den falder ned. For "tyngdeloven" sætter jo på hele kroppen uanset hvad vi gør for at holde den ved lige.

    Jeg vil fortsætte med mit løb, og hører gerne fra andre der kan oplyse mig om hvordan man kan forebygge at underlivet "falder ned".

    Hilsen Nille
Log in eller Registrér for at kommentere.