Hjem Sind og psyke Sorg og krise

Sorg og god afsked

Redigeret 29 december, 2017, 15:38 i Sorg og krise
Hej,

For at forklare det nemmest muligt og ligeud. Min elskede mor er uhelbredelig syg med kræft og lægernes dom er at hun ikke har lang tid igen.

Da jeg ved at jeg får svært ved at tænke hundrede procent klart når vi først har sagt farvel til min mor og jeg skal stå for at kontakte bedemand mm. har jeg på forhånd spurgt mine nærmeste veninder omkring dette. En af dem anbefalede mig noget der hedder www.godafsked.dk. Hun havde derigennem fået hjælp til alt fra bisættelse til hjælp med at håndtere sorgen.

Er der nogen herinde der kender til godafsked og kan fortælle om deres oplevelse, eller eventuelle andre koncepter som hjælper med alt i forbindelse med tab.

I så fald vil jeg meget gerne høre om det.

Venligst Iben

Kommentarer

  • Det ser da ud til, at det er meget fornuftigt at kontakte det sted, du er blevet anbefalet.

    Nu skriver du ikke noget om, hvor gammel – eller rettere hvor ung, du er, for hvis du er meget ung, teenager f.eks. skal du da nok have noget professionel psykologhjælp også.

    Ligeledes skriver du heller ikke noget om, om du skal være helt alene med det her – du skriver, at det bliver dig, der skal stå for bedemand osv, så måske du netop er helt alene, og hvis ikke du har nogen tæt omkring dig, der kan støtte dig, vil det nok også være en ide med noget professionel støtte, selv om du er lidt ældre.

    Det er dog af afgørende betydning, at du tager en samtale med din mor om hendes ønsker og tanker i forbindelse med afskeden.

    Vil hun begraves eller bisættes? Vil hun have et gravsted eller ønsker hun de ukendte eller noget andet – f.eks at få sin aske ud over havet?

    Hvilken form for kirkelig højtidelighed ønsker hun? Hvilke sange/salmer holder hun specielt meget af? Er der nogen form for blomster, hun holder af? Osv osv

    Få talt det grundigt igennem med hende – og tro mig, det vil være godt for både hende og dig.

    Da min mor døde – 80 år gammel og derfor ikke helt så traumatisk – fik jeg det frygteligt, fordi hun simpelt hen altid havde nægtet at tale om det, og der stod jeg så totalt i vildrede, for hvad ville hun i grunden? Det var rædselsfuldt.

    Desværre mistede jeg min bror nogle få år efter – han var selvsagt ikke så gammel, men ligeledes meget kræftsyg.

    Men – der fik jeg talt det hele grundigt igennem med ham og det var altså rigtigt dejligt at jeg ”bare” skule følge hans ønsker – hvilket så var meget vigtigt for mig blev gjort til punkt og prikke.

    I øvrigt kan det også være en god ide, hvis du allerede nu taler med præsten om din sorg og om hvordan du skal kunne takle det her. Altså selvfølgelig hvis din mor og du er medlem af folkekirken.
    Man tænker ikke over det til daglig, men præsten kan være rigtig god til at hjælpe med sorg og sorgbearbejdning.

    Gode tanker
  • Kære Iben.
    Du er ikke så gammel, så spørg din mor om hvilke ønsker hun har. Din mor vil måske gerne snakke om det, når du spørger.
    Det vil lette det hele meget, og ændre vildrede til sikkerhed, fordi "du skal ikke selv " finde ud af tingene. Du skal "kun" gøre det din mor ønskede.
    Præsten kan evt. komme hjem til jer, og sammen kan i tilrettelægge højtideligheden i kirken.
    Vi havde meget glæde af vores præst. Hun kom en gang om ugen i lang tid.
    Har du ikke en far der kan hjælpe dig?
Log in eller Registrér for at kommentere.