Hjem Hjerte og blod Hjertevenlige opskrifter

Kan vin være sundt for hjertet?

Kære alle


Jeg har et spørgsmål, som jeg gerne vil udforske: Hvilke sundshedsmæssige fordele kan vin have? Først vil jeg gerne understrege, at vi IKKE taler om at drikke en hel flaske eller mange glas, nej i små mængder selvfølgelig.

Jeg er nyder af vin, og jeg har den seneste tid 'efterforsket' lidt i, hvilke sundshedsmæssige fordele der kan være ved at drikke vin. Jeg har blandt andet læst her: http://www.lifehack.org/articles/lifest ... -wine.html, at vin kan være gavnlig i forhold til mange forskellige sygdomme.

Er der nogle, der kan kaste lidt lys over dette for mig?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Henrik

Kommentarer

  • Jeg håber du er nogenlunde god til engelsk: https://www.youtube.com/watch?v=7oGS1_C0l7M

    Hvis ikke, så kan jeg kort forklare her: Der er ingen entydige tegn på at rødvin har en egentlig gavnlig effekt på helbredet, da de gode antioxidant-lignende stoffer som rødvin indeholder simpelthen ikke forekommer i store nok mængder til at det kunne gøre en forskel. Man skal faktisk op at drikke ca. 1000 liter rødvin pr. dag for at få nok at det såkaldte "reserveratol"(antioxidant-lignende stof) til at forbedre helbredet, men så ville man jo samtidig dø af alkoholforgiftning.

    Der findes dog alligvel nogle påviselige gavnlige effekter ved at drikke rødvin: Det har vist sig at kunne hæve det gode kolesterol, sænke det dårlige kolesterol, beskytte arterier mod skader, m.m. Man er dog ikke helt sikker på, hvad der giver den gavnlige effekt.

    Men meget tyder på, at det ikke er noget der findes specifikt i rødvin, men måske i virkeligheden et dagligt indtag af en lille mængde alkohol der forbedrer helbredet. Her snakker vi ikke om flere glas pr. dag, men ca. hvad der svarer til 120 ml rødvin.

    Med andre ord kunne det også være et lille glas øl(330 ml) eller et lille shot spiritus(20-40 ml).

    Så noget entydigt svar er der ikke rigtig, men i beskedne mængder tror jeg nu nok rødvin og alkohol generelt kan være sundt.
Log in eller Registrér for at kommentere.