Hjem Kvinder Åben debat for kvinder

Når candida svampen prøver at hjælpe dig

Redigeret 1 juni, 2017, 09:44 i Åben debat for kvinder
Hej allesammen.

Jeg vil gerne dele min historie med jer, der jeg ville have ønsket jeg havde vidst/opdaget dette for mange år siden.

Jeg har de sidste 12´år døjet rigtig meget med mit underliv. Siden jeg var i starten af 20´erne, begyndte mine symptomer at være fremtrædende. Jeg fik oftest ubalance, hyppig vandladning og svamp (især efter samleje), og dette var en meget stor gene for mig. Derfor begyndte jeg at holde mig fra samleje og alt seksuel aktivitet.

I slutningen af 20´erne fik jeg det utroligt skidt. Jeg fik kronisk svamp i skeden, hyppig smertefuld vandladning og kronisk ubalance. Jeg kontaktede selvfølgelig min læge, og kom i behandling rigtig mange gange men intet hjalp. Jeg blev henvidst til gynækolog men intet hjalp. Jeg blev henvist til sygehuset intet hjalp. Jeg blev derfor sat på måndelige lange behandling med svampedræbende piller, men lige meget hjalp det.

Ang. mine blæreproblemer, hvor antibiotika ikke hjalp, blev jeg henvist til urologerne på sygehuset, hvor jeg blev undersøgt for alt. De kunne ikke finde noget som var med til at skylde mine smerter og gener, og derfor fik jeg stillet diagnosen overaktiv blære. Jeg blev derfor sat igang med en behandling, hvor jeg hver uge over flere måneder, fik skyldninger af min blære. Det hjalp mens det stod på, men generne kom meget hurtige igen.

Pga. mine gener med svampen og ubalancen i underlivet ikke forsvandt, var jeg nødsaget til at søge hjælp i den private sektor. Jeg betalte derfor selv for at blive undersøgt og behandlet, på et privathospital. Her havde jeg haft kronisk svamp i et år, og de fik det også til at gå væk, men kun for en kort periode.

For 3 år siden møder jeg så min dejlige kæreste, som har været yderst forstående og støttet mig igennem det hele. Men her starte ballade med mine smerter og gener så for alvor igen.

Jeg bliver så syg, at jeg skal være i nærheden af et toilet konstant, pga. min tissetrang er så fremtrædende, samt at min svamp for alvor starter igen. Jeg har det så skidt, over hvor voldsomt det er, at jeg får det både dårligere psykisk og fysisk.

Jeg bliver igen henvist, dog til en speciellæge i Jylland, men får igen bare at vide det er svamp, og jeg bliver sat på det samme medicin. Jeg forlanger at min egen læge, henviser mig til en speciallæge i København, hvor jeg får en hurtig tid. Han er den første i alle disse år, som tager en biopsi af min slimhinde. Og der svaret kommer, får jeg melding at prøven ikke viser noget, men det er ihvertfald ikke svamp, men jeg har synlige tegn på en hudlidelse, nemlig lichen. Jeg bliver både chokeret, men også utrolig lettet.

Oveni alt de her gener, har jeg i mange år døjet med min mave. Jeg havde oftest diarre, mavesmerter og luft i maven, men pga. candida svampen, troede at det var mit fordøjelsessystem som også var angrebet af dette.

Min veninde, som lider af mange former for allergier, anbefalede mig at tag til lægen og blev undersøgt, i og med at hun var sikker på at min krop reagerede som den gjorde pga. at jeg højst sandsynligt var allergisk over for et eller andet. Jeg tænkte derfor at nu når jeg næsten havde prøvet alt, kunne det jo ikke skade.

Jeg kontaktede derfor min egen læge, og fik taget blodprøver, for laktose- og glutenallergi. Og ganske rigtigt, mine tal for især gluten var tårn høje. Jeg blev hurtigt henvist til mave/tarm afdelingen, hvor jeg fik foretaget en gastroskopi, og 14 dage efter kom dommen, CØLIAKI (glutenintolerance).

Min søde overlæge på sygehuset, informere mig om at jeg skal leve 100 % glutenfrit, resten af mit. Dog vil min tarm hele op og være normal efter 1 år på glutenfri kost. Han informere mig yderligere om, at alle mine gener med mit underliv, vil med tiden blive meget bedre, og højst sandsynligt blive helt normal igen.

Pga. at jeg i så mange år har spist noget min tarm ikke kunne tåle og nedbryde, så har min krop været i ubalance. Candida svamp har prøvet at hjælpe og beskytte mig, men pga. allergien har candida-væksten kommet i overtal, og derfor været sygdomsfremkaldende. Ligeledes går cøliaki og autoimmune sygdomme hånd i hånd, og derfor har de synlige tegn på lichen været fremtrædende. Pga. ubalncen i kroppen, er min ph-værdi i skeden kommet i ubalance. Dette har været grunden til svampen, skedekatar og hyppig smertefuld vandladning.

Endelig faldt 25 øren for mig, HALLELUJA :D

Jeg har nu været på gluten- og laktosefri kost i 10 måneder nu, og jeg har fået det markant bedre. Jeg på ingen måde angrebet som jeg var for bare et år siden :) Jeg har aldrig været så glad, so jeg er nu.

Jeg siger ikke at alle der døjer med underlivet og blæren, har cøliaki eller en anden allergi. Men det er tankevækkende, at man skal finde det underliggende problem for ens sygdom, et helt andet sted end man overhovedet regner med.
Log in eller Registrér for at kommentere.