Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad fejlede min mor?

Redigeret 8 maj, 2017, 09:56 i Åben debat om smerter
Hej. Jeg vil bare lige berette om min mor og det sygdomsforløb hun har haft. Jeg er lettere rystet, og tænker måske at der er en læge eller to der ikke har gjort deres job særlig godt.

Min mor har i mange år lidt af flere forskellige ting. Så mange ting, at vi nærtstående ind imellem har haft hende mistænkt for lettere hypokondri. Hyppige blærebetændelser, balancebesvær, følelsesløshed/kriblen i hænder og ben, inkontinensproblemer, træg mave osv osv. Ja, listen er lang.

I det seneste års tid har det haft taget meget til. Symptomerne er blevet hyppigere og voldsommere....nu suppleret med træthed og angst.

Lægerne har i årene behandlet hende for hvert enkelt symptom. På et tidspunkt mente de at hun havde haft en lille blodprop i hjernen. Det kunne nogle eksperter på hendes vej igennem sygevæsenet dog ikke se at hun havde.

Til sidst (omkring oktober 2016) endte hun med at blive indlagt på P med angst/depressionslignende symptomer. Hun blev fyldt med Oxapax og alverdens angstdæmpende medicin.

Her kommer gennembruddet så. En tilfældig sygeplejerske på Afd. P hørte hun nævnte noget med spændinger i nakken når hun blev angst. Hun sendte hende fluks til MR Scanning af knolden, hvor de kunne se nogle hvide pletter. Herfra gik turen til Rygmarvsudtag....og ved den prøve var eksperten på OUH slet ikke i tvivl. Hun havde Multipel Sclerose!!! Bum. Vi gik straks på netdoktor og kunne sætte TJEK udfor rigtig mange af de typiske symptomer på MS.

Her står min mor så - i en alder af 70 - og får at vide, at hun formentlig har lidt i MS i 25-30 år....uden at vide det. Det meste af det hun har fejlet i mange mange år har været attacks fra MS....

Jeg er mildest talt rystet og synes det er mærkeligt, at der ikke bare er én læge, der igennem årene - ved gennemgang af lægejournalen - har fået den mistanke....at der er en sygeplejerske på afd. P der skal mistænke det...og tage action på det. Det er fannermig underligt.

Her få mdr. efter er min mor langt mere afklaret med sine skavanker og symptomer - for nu ved hun hvad det handler om - og der er ikke længere angst at spore hos hende....Havde hun dog bare kunnet få den vished for 20 år siden....

Hvad siger I?
Log in eller Registrér for at kommentere.