Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kræft i munden øv

August sidste år fik jeg kræft i munden, eller under/i tungen nærmere specifikt.

35 strålebehandlinger, og så skulle alt jo være godt igen.

MEN sådan nogen strålebehandlinger er langt fra uden bivirkninger, og så permanente.

Og udover smerterne som man bare bliver fyldt med morfin for, så er det nedsat bevægelighed i tungen.

Det påvirker fx min tale (lyder som om jeg snakker med mad i munden) og evnen til at føre mad rundt i munden.

Grunden til jeg ikke nævner tandskader er kun at jeg ikke havde nogen tænder i forvejen. Så er mere eller mindre udelukkende på flydende føde )Eller næsten flydende), som fx æg, ikke fastere i konsistens end det.

Men man skal se lyst på det. Nu får jeg aldrig mere brugt penge på junkfood pizza og kebabber, og burgere, og chips, kan ikke rent fysisk indtage det alligevel.

Det er mere skræmmende at jeg har set statistik som viser at mænd med min type kræft - så lever ca 50% efter 5 år. (Men der står intet om hvor længe efter de sidste 50% så lever - om det er 5 år og 1 dag, eller 20 eller 40 år mere på den måde.

Jeg er kun 35 år, så ville da gerne at der var en del mere end 5 år tilbage, men pensionsopsparingen har jeg droppet ;/

Bare en lille historie fra mig.
Log in eller Registrér for at kommentere.