Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bløder du når du begynder på p-piller?

Redigeret 14 marts, 2017, 08:10 i Prævention
okay jeg er en pige på 16 og jeg begynder på p-piller om lidt.
Jeg skal tage dem første dag af min mens (som er d. 14) men jeg vil virkelig gerne være sove ved min kæreste d. 17... du ved uden at tænke på blod og tamponer og bind, du ved alt det der. men jeg er meget i tvivle om jeg så holder op med at bløde den dag jeg starter på pillerne, håber i ved hvad jeg mener:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nej. Du holder ikke op med at bløde den dag, du begynder på piller, hvilket overhovedet heller ikke er meningen med den medicin.

    Du skal begynde din første p-pille pakning den dag, du får menstruation, og så skal du tage 21 piller, holde syv dages pause, begynde på en ny pakning osv...

    Første gang får du en normal menstruation, som du plejer - dog kan det være den bliver en smule svagere og med et kortere forløb.

    I 7-dages pausen - altså efter den første pakning med 21 piller - vil der komme en kunstigt fremkaldt blødning, som så vil være noget mere svag og sådan vil det givet være fremover.

    Husk nu at p-piller er hormoner, der går ind og styrer dit fertilitetscenter, og det er meget, meget vigtigt, at du tager disse piller korrekt. Glemmer du en pille, skal du gøre, som der står i indlægssedlen.

    I det hele taget, hvis ikke du passer denne medicin korrekt, kan du gøre langt mere skade end gavn, og det vil være en yderst usikker og meget dårlig prævention.

    P-piller forhindrer ægløsning, og de fleste tåler dem helt fint, men det er de fleste - ikke alle, så vær opmærksom på eventuelle forandringer både fysisk og psykisk.

    En del får faktisk problemer med voldsomme humørsvingninger, og desværre er læger ikke gode til at se sammenhængen.

    Og så er der selvfølgelig dem, der tager p-piller i 15-20 år og så opdager, at de kan få ret så store problemer den dag, de gerne vil have barn. Det kan tage op til flere år, før kroppen har fået disse - for kroppen helt unødvendige - hormoner ud igen.

    Men - bevares - de fleste oplever ikke problemer, så du kan jo altid håbe på, at du hører til den gruppe.
Log in eller Registrér for at kommentere.