Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ny dansk forskning:'lykkepiller' virker ikke mod depression

optimist7optimist7
Redigeret 24 april, 2017, 13:50 i Åben debat om depression
Lykkepiller virker ikke mod deresssion. Det har man vidst i årtier så jeg kan ikke se at det er nogen nyhed. Hvad mener I ?

http://www.dr.dk/levnu/psykologi/ny-dan ... depression

http://naturligmedicin.com/antidepressiv-medicin/
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    For mig var det absolut en nyhed...!
    Jeg har fået de såkaldte lykkepiller i ca. 15 år nu.
    Jeg fik den første depression efter en fødsel, og har efterfølgende haft to depressioner mere.
    Jeg ved ikke om jeg har følt nogen egentlig effekt af dem, men har dog heller ikke turdet stoppe.
    Jeg har til tider overvejet at stoppe, både pga. de umiddelbare bivirkninger, men så sandelig også pga. af de bivirkninger der kunne komme på lang sigt...!!

    mvh. Nadia
  • Indstillinger
    Det kommer bestemt ikke som en overraskelse for mig... Det er svært at forestille sig at man vha. piller kan ændre kemikalierne i hjernen til at gøre folk lykkelige - god det var så nemt. Når det er sagt, så hjælper det naturligvis nogen, men det er langt fra en perfekt løsning..

    Styrketræning og generelt et fokus på at have en positiv indstilling til tingene tror jeg kan hjælpe mindst lige så godt, men det er jo min påstand ;-)
  • Indstillinger
    Selv om det kun er meget få som kan have gavn af "Lykkepillerne" så er det meget vigtig at man ikke stopper med det samme men trapper langsomt ud i samråd med lægen.
  • Indstillinger
    Hej Optimist

    For det første synes jeg, at det er forkert at bruge ordet ”lykkepiller” om antidepressiv medicin.

    Prøv at sammenligne med en anden form for medicin, f.eks. antibiotika. Hvis en person har en betændelsestilstand, og vedkommende får antibiotika, så forsvinder infektionen, dvs. at personen bliver rask.

    Men bliver den syge også dermed lykkelig?

    Nej, selvfølgelig ikke! Hvis vedkommende ikke var lykkelig, før sygdommen satte ind, ændrer antibiotika da ikke ved det. På samme måde med antidepressiv medicin. Antidepressiv medicin fjerner – i bedste fald – depressionen, men hvis personen ikke var lykkelig, før depressionen begyndte, kan medicinen da ikke ændre på det.

    Altså: antidepressiv medicin gør en depressiv person rask (i bedste fald) – men kan selvfølgelig ikke gøre vedkommende lykkelig!

    For det andet synes jeg, at ovenstående slags undersøgelsesresultater er en hån mod de mennesker, hvis liv ville være et helvede uden antidepressiv medicin. Jeg gætter på, at mange af os slet ikke ville være i live, hvis den slags medicin ikke fandtes.

    Jeg kan godt forstå, hvis folk bliver forvirrede, for disse forsøgsresultater kan vel ikke være falske?

    Nej, det kan de vel ikke. Men et eller andet må der gå galt.

    Jeg tror, at man for det første begår den fejl, at alt for mange bliver diagnosticeret med diagnosen depression. Det er personer, som før i tiden ikke ville få den diagnose.

    For det andet burde man skelne mellem forskellige typer af depression. Det er især den type, der hedder melankoliform depression, der har gavn af antidepressiv medicin, mens andre typer af depression nok ikke har særlig gavn af den.

    (Hvad er melankoliform depression? Læs f.eks. her:
    http://www.studmed.info/spm/hvad-er-mel ... epression/)

    Derudover burde man også skelne mellem de forskellige typer af antidepressiv medicin. Den almindeligste slags er de såkaldte SSRI’er. De virker kun på ét signalstof i hjernen, nemlig serotonin.

    For mange år siden, lige efter at SSRI’erne var kommet frem, fik jeg faktisk også ordineret den type medicin. Virkningen var katastrofal. Jeg afprøvede tre forskellige slags, og hver gang blev jeg mere syg.

    Det gjorde, at jeg i en periode på ca. 10 år måtte klare mig med selvmedicinering med naturmedicinen perikon, som ifølge undersøgelser virker mod alvor lig depression, hvad SSRI’er nok ikke altid gør.

    Forskellige omstændigheder gjorde, at jeg ikke længere kunne tage perikon, men på det tidspunkt havde jeg fået en ny læge, som gav mig et antidepressivt middel, der også virker på signalstoffet noradrenalin, nemlig Mirtazapin. Det har jeg taget i fire år nu, med god virkning. Jeg ville ikke kunne undvære det.

    Når forsøgsresultater viser det, de gør, skyldes det nok følgende:

    Gruppen af forsøgspersoner er forskelligartet. Nogle af dem har typer af depression, der ikke har gavn af medicin, mens andre har en type depression, som ikke har gavn af SSRI’ere, men rettelig burde have haft medicin, der også påvirker signalstoffet noradrenalin.

    Når man behandler depression, er det meget vigtigt, at patienterne behandles individuelt. Men det kan man jo ikke gøre ved forsøg. Her må man behandle alle ens. Det er nok årsagen til, at disse forsøgsresultater er misvisende.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Speciallæge Mats Lindberg skriver i sin blok lidt humoristisk om en ny pille til kvinder, men kommer også ind på markedsføringen af antidepressive piller af typen SSRI (blandt almindelige danskere kendt som Lykke-piller).
    http://ugeskriftet.dk/debat/blog-mats-l ... pillen-her
  • Indstillinger
    Artiklen nævner, at betegnelsen ”lykkepiller” sikkert bidrog godt til salget af SSRI-præparater i Danmark.

    Ja, det er sikkert rigtigt, men hvis man betragter sagen objektivt, er det vel også dette ulyksalige navn, der har gjort, at alle disse forsøg og metaanalyser (fejlagtigt?)viser, at SSRI ikke virker på depression!

    Hvordan det?

    Jo, betegnelsen ”lykkepiller” må jo betyde, at den syge har en forventning om - foruden at blive rask - også at blive lykkelig ved at indtage medicinen.

    Og det sker selvfølgelig ikke. Derfor er betegnelsen ”lykkepiller” ikke nogen fordel – snarere en ulempe. Ingen bliver lykkelige af sygdomsbehandling.

    Jeg kender ingen andre behandlingsformer inden for sundhedsvæsenet, hvor patienten foruden helbredelse også forventer lykke.

    Tænk på behandling for diabetes, på operation for blindtarmsbetændelse eller for stær. Ingen ville forvente, at sådanne behandlinger ville gøre dem lykkelige, hvis de ikke var lykkelige i forvejen.

    Det er en gåde for mig, hvordan det kan gå til, at nogen kan forvente lykke af depressionsbehandling!

    Man kan højest forvente sig helbredelse, og det er faktisk ikke så ringe.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Oversolgte forsknings­resultater skaber mistillid hos patienter.
    Men…. mon det handler om lægemiddelindustrien, som anpriser deres produkter på en måde, som ikke har hold i virkeligheden, eller handler det om forskere, som gerne vil ud til befolkningen med deres forskningsresultater, som de mener repræsentere sandheden?
    De fleste forskere ved, at de ved at offentliggøre forskning, som vil medføre økonomisk tab for lægemiddelindustrien, risikerer at miste karrieremuligheder, idet lægemiddelindustrien sidder på magten.
    Mere læsning her:
    DSAM-formand: Oversolgte forsknings­resultater skaber mistillid hos patienter
    http://dagensmedicin.dk/dsam-formand-ov ... patienter/
  • Indstillinger
    Så vidt jeg husker, er betegnelsen ”lykkepiller” opfundet af en journalist.
  • Indstillinger
    Lykkepiller er ikke vejen. En god joint, cannabis te (i form a flydende olie) eller anden indtagelse af cannabis fx. kager. Jeg ryger selv, da jeg er normal ryger i forvejen, så det lægger mig ved naturen - og det er pga. epilepsi, som jeg har. Har ikke haft anfald siden, jeg begyndte fast. Cannabis fremfor kemiske stoffer.
  • Indstillinger
    Hej Bornin99

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor du kalder antidepressiv medicin for ”lykkepiller”?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.