Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Børn og underholdning

Redigeret 8 februar, 2018, 12:20 i Opdragelse
Ser mine børn for meget tegnefilm? Forleden kom vi til at snakke da vi var ude hos nogle venner, og deres børn må ikke selv sætte en film på. Min på to år starter selv min bio på iPad. Når vi er hjemme er det okay, og vi er tit ude af huset og lave ting. Jeg føler ikke, at mine unger ser for meget flimmer. Men kom alligevel til at tænke over det. Hvor meget ser jeres?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tror det handler om at sætte nogle faste regler op. Både film og ikke mindst andre spil på iPad, som hurtigt kan sluge nogle timer. Hos en veninde er der 2 timer "iPad" fri hver dag omkring spisetid, og det fungerer rigtig fint. Derudover er der ikke nogle begrænsninger, hvilket man også skal passe på med at sætte for mange af :-)
  • Indstillinger
    Vores datter på 7 år har sin egen iPad. Den er, stort set, til fri afbenyttelse.

    Lige pt går hun ikke i SFO, men bliver hentet lige efter skole. Hun er i skole fra 8.05-12.15. Hun bruger ikke iPad eller andet i skolen.

    Jeg synes egentlig, at hun er god til selv at styre forbruget.

    Når hun kommer hjem bruger hun lidt tid på at "falde ned" med iPad'en. Det synes jeg er okay.

    Efter noget tid, har hun behov for at lege eller få frisk luft. Så slukker hun selv og finder på noget andet.

    Hun er meget social af natur, og søger automatisk hellere samværd med andre, end fx TV eller iPad.

    Vi har bestemt, at om morgenen inden skole, der er der ingen iPad. Heller ingen iPad, TV eller smartphone (for det gælder også mor og far) under måltiderne.

    Weekenderne er værre; her kan det godt tage lidt over. Her er det så min mand og jeg, der må sige stop. Men nogle dage sidder vi altså bare alle tre og sumper foran flimmeren.

    Men ja, hun styrer også selv YouTube, Min Bio og Netflix, spiller på Ramasjang og henter spil i App-store...
  • Indstillinger
    Redigeret 31 oktober, 2018, 08:46
    Hej alle
    Jeg synes, det lyder meget fornuftigt.
    Hjemme hos os kan det også sagtens stikke lidt af i weekenderne. Men det er faktisk rart bare at få lov at sidde og stirre ind i en skærm og slå tænkeren fra engang i mellem.
    Vores mindste havde en periode, da han var 2 år, hvor han bare ville se videoer med toge på Youtube nonstop.
    Til gengæld synes jeg, der er meget ragelse i underholdning til de mindste. og det bliver hurtigt dyrt, når man skal betale for et par film steder.
    Men nu har jeg en mobilpakke hvor min bio følger med og der er også nogle gode tegnefilm og familiefilm på C More. Den havde jeg aldrig hørt om faktisk. Men de har meget Astrid Lindgren. Jeg synes det er til at betale, når de andre kan logge på med mine koder. Som et familieabonnement er det rigtig godt.

    Kender I andre steder hvor man kan få kvalitetsunderholdning til børn? Jeg leder fx efter en amerikansk serie, der hedder Bjørnen i det blå hus. Det er en dukkefilm.
  • Indstillinger
    Redigeret 31 oktober, 2018, 08:47
    Hey, god tråd og også et relevant emne jeg selv har tænkt meget over.

    Mine børn bruger hyppigt deres tablets, og da jeg skulle købe et mobilabonnement sammenlignede jeg da også mobilabonnementer, hvor jeg kunne få en streamingtjeneste med, da det er rigtig rart at kunne sætte en serie på for børnene, hvis man er i gang med noget andet vigtigt. Synes det giver en lidt anden frihed, og fortryder slet ikke jeg købe et mobilabonnement, hvor vi havde en streamingtjeneste med - det er jo også rart selv at have en til rådighed ;-). Jeg brugte selv (link fjernet, redaktionen) til at sammenligne, da jeg synes det giver et rigtig godt overblik over, hvor man kan få det billigste og egentlig også det bedste mobilabonnement. Har I andre forslag til tjenester, man kan bruge?

    Dog synes jeg hurtigt, det kan blive for meget for børnene, og vi holder derfor også øje med, hvor meget de egentlig er på deres tablets. Vi har selv den regel hjemme i huset, at det er maks 2 timer om dagen, og så lidt mere i weekenden, da det ellers hurtigt kan blive alt for meget.
  • Indstillinger
    Mart1nHMart1nH
    Redigeret 5 november, 2018, 12:57

    Jeg har også kigget på (link fjernet, redaktionen) efter et mobilabonnement med indhold, så min søn kunne se noget når man er på farten. Jeg endte med Telmore play, og det har jeg stadigvæk, jeg vil dog bare lige gøre opmærksom på, at selvom det kan være meget godt som nødløsning, så skal man passe på med at bruge telefonen til børn for meget, da de er meget vanedannende og det er ikke sundt for vores børn

Log in eller Registrér for at kommentere.