Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

5 år i helvede...

Redigeret 27 februar, 2018, 07:26 i Skizofreni
Hej!

Jeg er ny herinde og faldt over nogle artikler herinde, mens jeg googlede sygdommen paranoid skitzofreni.

Jeg må dele lidt.

Jeg er en fyr på 29 år, snart 30. Jeg har paranoid skitzofreni, og det har jeg haft siden jeg var 24 år, altså 5 års tid.
Det har været RIGTIG slemt, har haft hele rækken af negative symptoner inkl. tvangstanker, tvangshandlinger (ocd lignende, men alligevel anderledes), generaliseret angst oven i hatten, og sidst men ikke mindst massive vrangsforestillinger, som næsten var på dagligt basis, og det jeg "oplevede" var slemt - rigtig slemt. kan groft beskrives, uden at gå i for mange detajler, som forfølgelsesvanvid, konspirationer, overvågning, trusler, vold etc... mildt sagt, hele verden var imod mig.

Det jeg har prøvet af anti-psykotisk medicin, altså dem jeg kan huske, er - Risperdal, Truxal, Seroquel, Leponex (800mg), Cisordinol (30mg)
stemningsstabeliserende - Venlaflaxin,
Benzomer (self) - Oxapam.
Og så et par andre præparater jeg ikke kan huske, fordi min hukommelse stort set ikke har fungeret under de 5 år.
Derudover har jeg også fået masser af elektrochok behandlinger.

Intet af det har virket.
Jeg har bare fået det dårligere og dårligere.
Men men... Så for 3 måneders tid siden, fik jeg præparatet Abilify, og seriøst! Hele min verden ændrede sig. Det var som at vågne op fra et ondt mareridt. jeg blev frisk igen, ingen negative symptoner, angsten forsvandt, mine tvangstanker og tvangshandlinger er næsten væk. Jeg kan tænke rationelt igen, gå-på-mod, selvtillid osv.. Har desuden fået styr på mit liv igen, i rekord fart, arbejde, sociale, økonomi, u name it.
kort sagt, intet mindre end et mirakel!
Det eneste jeg kæmper lidt med endnu er de produktive symptoner - altså, mine vrangsforstillinger, men de er på et niveau som jeg kan leve med og jeg ved nu, at det er min sygdom som driller mig. Den har ikke kontrollen over mig mere som den havde før.

Mit spørgsmål! Er der andre herinde der har fået Abilify og fået den samme effekt ud af det? Er der nogen herinde som er blevet helt symptonfrie? eller skal jeg bare takke mig til gode, som det er nu, i forhold til det jeg stadig kæmper lidt med, eller er der en chance for at blive mere "normal" end det jeg allerede har opnået.

Well... Jeg skulle altså bare lige ud med det. Og håber det kan give andre med samme diagnose et håb og troen om, at det KAN lade sig gøre, at få det godt igen. Trust me, havde aldrig regnet med at jeg skulle blive rask igen, som sagt, var så syg at jeg ikke vidste jeg var syg.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Nu er det godt nok et år siden at du har skrevet dit inlæg. Hvordan går det med dig? Er det lige så positivt som da du skrev dit indlæg?

    Jeg har haft skizofreni i 2 år nu. Mit er dog ikke så slemt som dit i forhold til de positive symptomer. Jeg skiftede fra Risperdal til abilify for ca 4 måneder siden fordi jeg fik forhøjet angst og hallucinationer. De er mere eller mindre væk nu, Jeg er stadig lidt bange i bestemte situationer, men ellers går det godt.

    Du skriver at de negative symptomer også blev forbedret. Er det blevet endnu bedre?

    Jeg lider meget af de negative symptomer som manglende lyst, motivation, sprogfattighed og isolation. Desuden snakker jeg ikke med andre på mit studie. Jeg aner ikke hvordan jeg skal føre en ordentlig samtale.

    Jeg håber sådan, efter at have læst dit indlæg, at de negative symptomer også bliver bedre. Jeg har svært ved at acceptere at jeg ikke kan fungere lige som alle andre "normale" mennesker på arbejdsmarkedet og det sociale.

    Håber at høre fra dig, selvom det er evigheder siden nu

    Mvh
    MiniMax
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har diagnosen udifferentiret skizofreni. Den fik jeg i december 2010 da jeg var 28 år. Jeg fik diagnosen i forlængelse af en fødselsdepression. Jeg har desuden generaliseret angst og lidt ocd, og tager derfor Venlafaxin.

    Jeg har prøvet seroquel, zeldox og risperdal. I august 2011 blev jeg indlagt på psykiatrisk og startede op på Abilify. Jeg fik også truxal som pn.

    Siden jeg startede med Abilify har jeg ikke haft angst - overhovedet! For ca 3 år siden prøvede jeg at trappe ud af Abilify med hjælp fra min læge.

    Fra at være en meget syg zombie, gik jeg til at være mig selv igen.

    Jeg tager stadigvæk en lille dosis Venlafaxin - og det bliver jeg ved med. Men alt andet medicin er væk!

    Jeg har hverken symptomer på angst, skizofreni eller noget som helst andet.

    Jeg er førtidspensionist pr 1/3-2012, men ellers lever jeg 100 % normalt.

    Min mand og jeg har været tæt på at blive skilt pga sygdommen. Han holdt heldigvis ud :-)

    Vores datter er nu 8 år. Min mand arbejder og jeg går hjemme. Vi tager på sommerferie, i svømmehallen, på biblioteket osv. Vi får sund mad hver dag og vores datter får lavet sine lektier. Vi bor pænt og rent (for det meste, i hvert fald...) og har 2 katte og et marsvin.

    Med andre ord: Vi har et helt almindeligt leverpostej-liv ligesom alle andre, men jeg har aldrig været lykkeligere!!

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.