Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P piller

Redigeret 18 januar, 2017, 11:07 i Seksuel debut
Jeg sidder her og er meget bekymret for om hvorvidt man kan blive gravid under p-piller som man for allerførste gang har taget i sit liv men stoppede efter 10. Dag. Jeg startede d. 14 og så frem til d. 24 og fik menstruation/pletblødning fra d. 16 og så 7 dage frem. Har haft ubeskyttet samleje mens jeg var på p piller og mens jeg også fik de der plet blødninger. Så mit spørgsmål er, om man kan blive gravid. Er bekymret fordi jeg venter på min menstruation som burde at komme her d. 14. Brugte de der p piller der hedder Qlaira.
Hilsen Nuller

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis ikke p-piller tages korrekt, er det en endog meget dårlig prævention, der kun laver ravage i cyklussystemet.

    Hvorfor du kun har taget dem i 10 dage og så er stoppet igen, må du vel bedst selv vide, men dels kan du ikke regne med den præventive virkning, dels har du lavet godt og grundigt rod, hvorfor du ikke kan regne med, at din menstruation kommer som den plejer.

    Om du er blevet gravid af det her, er der ingen, der ved. Men - tag en test tre-fire uger efter det senest ubeskyttede samleje.

    Og - hvis du har tænkt dig at begynde på p-piller igen, så gør dig selv den tjeneste at sætte dig ordentligt ind i hvordan og hvorledes - f.eks. ved at læse indlægssedlen grundigt.
  • Indstillinger
    Har jeg fundet ud af, men ved du hvad jeg kan gøre?? :(
  • Indstillinger
    Nu virker dine datooplysninger lidt forvirrende, men hvis du har haft det seneste ubeskyttede samleje ved nytårstid, så er det jo snart tre uger siden, så du kan da godt prøve med en test nu - og for en sikkerheds skyld igen om en uges tid.

    Men op til tre-fire uger efter det seneste ubeskyttede samleje bør der altså gå før du kan få et resultat, som er rimeligt sikkert.

    Da du virker meget, meget ung er det jo nok ret så vigtigt at få et svar hurtigst muligt, da der muligvis kan være nogle ret så alvorlige beslutninger, der skal tages - og det så hurtigt som muligt hvis uheldet har været ude.

    Ingen her kan svare på, om du er gravid eller ej, men det, du har gjort er da ret så risikabelt, så her handler det udelukkende om held/uheld. Der er ikke noget, du kan gøre eller ikke gøre.

    Måske det er en ide, at du straks i morgen kontakter din læge og der beder om råd - og der kommer med de helt korrekte oplysninger om, hvornår du sidst har haft ubeskyttet samleje.
Log in eller Registrér for at kommentere.