Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Blodig afføring

Louka565Louka565
Redigeret 26 januar, 2017, 20:22 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Jeg har i noget tid døjet med rifter "bagi" (det tror jeg da, at det er), som viser sig ved, at der kommer lidt frisk blod på papiret, når jeg er ved at være færdig med at tørre mig, samtidig med at det klør og svier.

I går fik jeg mig dog et chok, da jeg havde været ude og lave nr. 2. Jeg tørrer mig, og opdager at det er helt blodigt. Altså normalt er afføring jo brun, når man tørrer sig, men der var bare en stor rød klump og tykt rødt stads (formentlig blodig afføring?) plus blod på papiret. Der var intet blod at se i toilettet, intet sprøjt eller lign, dog var der måske et par små blodklumper i vandet, hvis jeg ikke husker forkert. Jeg er ikke i tvivl om, at det var blod, da det havde den der dybe røde farve (har ikke spist noget rødt, der kan farve afføringen).

Jeg nåede ikke at ringe til min læge i dag, men fik fat i sekretæren, som ikke kunne være mindre interesseret. Jamen det er jo helt normalt og det er altså ikke noget farligt, sagde hun og holdt fast i, at det bare er en rift jeg har bagi. Jeg fik dog en tid hos lægen om 11 dage, efter jeg pressede lidt på.

Min mor har haft tarmkræft, og hun mener selvfølgelig at det er vigtigt, at jeg lige får det undersøgt, da hun vist fik at vide, at der kan være en hvis arvelighed. Selvfølgelig behøver det ikke lige være kræft, der er jo også andre muligheder. Jeg er blot ret bekymret, og vil egentlig høre, om nogle herinde har prøvet noget lignende? Og hvad fandt I frem til, at der var årsagen?

Kommentarer

  • Det kan være du, som jeg, går og døjer med en hæmoride. Den kan give såkaldt blodig afføring. Du kan se blodets farve, hvis den er alm rød, så stammer blødningen sandsynlig derfra. Hvis farven derimod er mørkerød eller sort, er blødningen længere oppe i systemet.
  • En rift, eller endda hæmorider, kan klø og svie rigtig meget.

    Man kan også have det de kalder takker. Det er små buler der er ved endetarmsåbningen. De er lidt ømme hvis man rører dem og de klør også rigtig meget.

    Alle 3 ting kan give blødning ved toiletbesøg. Jeg tænker de klumper du har oplevet, kan være lidt størknet blod der kommer ud sammen med afføringen.

    Hvis blodet er friskt og rødt, kommer det højst sandsynligt fra endetarmsåbningen. Hvis det bliver mørkt eller sort, så kontakt vagtlægen, for så kommer det længere oppefra.

    Synes du det bliver værre, så må du ringe til lægevagten - også hvis du får stærke smerter.

    Jeg tror ikke du behøver bekymre dig.
    Men ja, man bliver forskrækket når kroppen gør ting den ikke plejer :)

    Johanne
  • Tak for svar.

    Jeg vil lige sige, at min mor i sin tid opdagede frisk (lyst) blod i sin afføring, som var det, der gjorde at hun blev undersøgt og fandt ud af, at hun havde kræft. Tumoren sad dog også i endetarmen, og derfor er det jo lyst blod der kom ud, hvor det mørke/sorte blod jo som regel kommer længere oppe fra.

    Jeg har bare både hørt og læst, at hæmorider sprøjter, når de bliver tømt.. min kæreste har selv haft en hæmoride, og der var blodsprøjt i toilettet og op og ned af siderne efter toiletbesøg. Der var ingen blodsprøjt hos mig, intet at se i toilettet, det var kun afføringen, der var helt blodig, og et par små klumper blod i toilettet.
  • I lighed med andre gætter jeg også på en hæmoride. Jeg har aldrig oplevet at blodet er "sprøjtet" ud i wc'et, så også det kan være forskelligt fra person til person.

    Men med din familiehistorie i bagagen bør du da ikke forlade dig på et debatforum, men netop få det undersøgt ordentligt.

    Om du mener, det kan vente til den tid sekretæren gav dig, eller om du vil forlange en akuttid på mandag, må du mærke efter hos dig selv.

    Dog - man bør aldrig nogensinde lade sig tryne af en ligegyldig sekretær, der tror hun kan skalte og valte som det lige passer bedst.

    Første gang jeg oplevede en sådan sekretær, nåede min lille datter at blive endog meget syg, før jeg fik råbt højt nok og fik forlangt en akuttid, som endelig - og godt nok meget fornærmet blev givet mig. Det var lige i sidste øjeblik vi fik undgået en indlæggelse.

    Anden - og sidste gang - røg jeg direkte til den pågældende speciallæge og fortalte, hvordan hans sekretær havde opført sig. Ved efterfølgende besøg hos denne læge så jeg aldrig mere denne sekretær.

    At jeg ikke har oplevet det siden, skyldes udelukkende, at jeg har nægtet at finde mig i det. Det er mig - og dig - der ved om det er nødvendigt med en hurtig tid - ikke en sekretær, der desværre ofte mener sig alvidende.

    Hvis du er ved at gå ud af dit skind af nervøsitet og bekymring, skal du da ikke vente i mange dage. Dog - i dette tilfælde tror jeg ikke, du vil få noget som helst ud af at kontakte lægevagten, der jo netop er så fortravlet, at det kun vurderes, om man er direkte døende, og er man ikke det, får man beskeden, at kontakte egen læge.
  • Hej

    Jeg har gået meget længe med blod efter toilet besøg , kan se det på papiret og føles som det løber, jeg har fået foretaget en kikkert undersøgelse men den viste ikke noget, fik så noget creme med infek og hæmorider , men bløder stadig, hvad kan det værre ..:? Det svier ca 10 min efter også bløder det men stopper igen .. nogen har haft lignende forløb ? Da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre ligesom dig
  • Jeg vil bare skrive, at jeg var til min egen læge i tirsdags, som tjekkede mig bagi, og der var intet at se.

    Fordi det var blod blandet i afføringen og pga. min mors sygehistorie, har jeg fået en henvisning til en kikkertundersøgelse. Lægerne mente jo dengang, at min mors tarmkræft kunne være arveligt og det var også en meget aggressiv kræftform. Hendes mor og brødre er også blevet tjekket, og hun har også fået besked på, at min søster og jeg skal tjekkes, når vi fylder 35. Jeg er dog kun 21 nu, men så bliver jeg da tjekket, selvom jeg virkelig har frygtet den undersøgelse.

    Jeg er simpelthen ved at blive sindssyg over min endetarm. Jeg ved ikke, om jeg fik skrevet, at der også siver væske ud dernede fra. Det har der gjort i lang tid, og det er blevet virkelig slemt. Jeg bliver drivvåd mellem ballerne og det klør og svier, og det er virkelig slemt når jeg render udenfor og ikke lige kan gøre noget. Desuden har jeg det nogle gange som om, at der sidder "noget" inde omkring endetarmen og generer. Altså når jeg klemmer ballerne sammen, så føles det som om, der sidder et eller andet i vejen. Kan det være en hæmoride der generer?
Log in eller Registrér for at kommentere.