Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan får jeg hjælp?

Kære alle. Jeg har i de sidste 2 1/2 år vidst at jeg var maniodeprissiv, men har aldrig fået konstanteret det af en læge, da jeg har meget svært ved at bede om hjælp, og svært ved at snakke med læger; jeg lukker simpelthen helt af?

Men det er ingen tvivl om at jeg er maniodeprissiv, og har iøvigt 3 i min nærme familie min lignende sindslidelser. Nu er jeg så ved at ryge ind i en af mine mørke perioder, og kan mærke at jeg virkelig har brug for hjælp. Men når jeg endelig er på vej ned til lægen, stopper jeg, og kan ikke gennemføre mit råb om hjælp. For hvad nu hvis de ikke kan hjælpe mig? Hvad nu hvis lægen vifter det væk som teenagekuller?

Og derudover er der et andet problem: PENGE! Min familie har simpelthen ikke råd til at sende mig tilenpsykolog - og hvad med medicinpriser??

Håber lidt på nogetmoralsk opbakning, perspektiverende historier og svar?
Knus den fortvivlede.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej kære
    Jeg er meget ked af at høre, at du har det så skidt. Jeg har selv været bipolar i 8 år men lever idag et ganske almindeligt liv. Jeg er i forebyggende behandling, da jeg har haft 2 episoder og medicinen virker perfekt for mig. Det er også derfor det er så vigtigt, at du tvinger dig selv til at gå til lægen. Og jeg er sikker på, at han/hun vil tage dig alvorligt når du fortæller, at der er flere familiemedlemmer, der lider af sygdommen. Kan du ikke evt. tage en person fra din familie med? Hvis du ikke har det så godt med at gå til lægen fordi du er bange for ikke at blive hørt kunne én af dine forældre måske bedre stille de rigtige spørgsmål og bede om hjælp til dig. Det kunne jo være, at du også vil have gavn af medicinsk behandling. For mit vedkommende får jeg Lamotrigin (en billigere udgave af Lamictal men med samme virkning). Det virker forebyggende overfor depressioner. Jeg får også Zyprexa, som forebygger de maniske tilstande. I sin tid da jeg begyndte med medicin fik jeg en anden type og det gjorde, at jeg kom fra en mani direkte over i en depression. Jeg har senere læst, at den type medicin i sig selv kan fremprovokere depressioner, så det var nok ikke så heldigt. Senere blev jeg sat i behandling med Lamotrigin og da jeg efterhånden blev trappet op på en dosis på 400 mg fik jeg det rigtig godt. Idag er jeg gået en smule ned til 300 mg og jeg mærker ingen forskel. Jeg synes du skal overvinde dig selv og gå til den læge. Hvis du ikke gør det sker der i hvert fald ikke noget. M.h.t. priser er der noget, der hedder kronikertilskud. Det har jeg tidligere fået. Det er noget med, at ctr-saldoen skal være over et vist beløb før man kan få kronikertilskuddet men det er noget apoteket kan hjælpe med. Da jeg var i den situation var min egentbetaling ca. 3.600 kr. pr. år. Normalt starter man med at betale en høj pris for medicin og den pris falder så i takt med, at kronikertilskuddet udløses. Men apoteket kan faktisk gøre det, at de opdeler egenbetalingen, så man kommer til at betale det samme beløb hver måned og det er jo en rar ting. Det kan være svært at få råd til medicinen i starten. Det er din læge, der skal ansøge om kronikertilskud. Og på med vanten min ven. Det er ikke alle læger, der af sig selv sender en ansøgning til sundhedsstyrelsen, så du er nødt til selv at nævne det. Jeg ved ikke om du kan komme i betragtning til kronikertilskud men det skal i hvert fald undersøges. M.h.t. psykolog er der muligvis en udvej. Det er også noget du skal tale med din læge om. I særlige tilfælde kan lægen anvise psykologhjælp og det kan jo være, at du er omfattet af den ordning. Tal med lægen. Der findes en hjemmeside, der hedder www.bipolarforeningen.dk. Her kan du måske finde mere hjælp og få gode råd. Der findes et debatforum ligesom her på netdoktor. Du kunne måske undersøge, om der skulle være en støttegruppe i nærheden af hvor du bor. Jeg har selv deltaget i 2 forskellige støttegrupper og det var dejligt at få snakket med nogle, der forstår hvordan det er at være bipolar. Det er umuligt at få raske mennesker til at forstå hvad det er, der sker indeni når man er enten manisk eller depressiv og der synes jeg det var rigtig rart at snakke med nogen, der havde prøvet det selv. Jeg håber du kan bruge mit svar ellers må du skrive herinde igen. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig. Held og lykke.
Log in eller Registrér for at kommentere.