Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

For lidt mavesyre, erfaringer

Trold1Trold1
Redigeret 8 januar, 2017, 16:50 i Åben debat om mave-tarmproblemer
Man kan læse en del på nettet om for lidt mavesyre, men jeg savner at høre om andres erfaringer.

Jeg kunne bl.a. godt tænke mig at høre hvordan andre behandler problemet, og om det bliver værre eller bedre med tiden.

Kommentarer

  • Jeg tager indimellem et tilskud af enzymer hvis der er mad jeg har svært ved at fordøje.

    http://dk.iherb.com/Now-Foods-Super-Enz ... ode=yaw234

    For lidt mavesyre kan skyldes mange ting bla. stress . Med mindre man korigerer den oprindelige årsag giver det ikke en varig bedring. Ofte producerer kroppen for lidt mavesyre når man bliver ældre
  • Er det bestemte slags mad du har svært ved at fordøje, eller hvordan mærker du at du har behov for enzymerne?

    M.h.t. stress, så er det mit indtryk, at mit stress kom af fordøjelsesproblemer, som muligvis er kommet af for lidt mavesyre.

    Jeg har prøvet nogle fordøjelsesenzymer, som svarer til dem i dit link, men de gjorde ikke nogen forskel. Senere har jeg i blodprøve set, at jeg bestemt ikke mangler amylase.
  • Hvis jeg har spist uden rigtigt at være sulten eller spist for meget så kan jeg af og til opleve at få sure opstød 3 timer efter at jeg har spist. På dette tidspunkt burde maden ikke ligge i mavesækken længere men være godt på vej ned i tyndtarmen. Her har det hjulpet at tage enzymerne.

    Enhver sygdom er efter min erfaring psykosomatisk. Så for lidt mavesyre må have en finere årsag. Det kan selvfølgelig godt være nogle andre organer som er kommet i ubalance som så har stresset fordøjelsen så der bliver produceret for lidt mavesyre.

    Ifølge en del læger bla. amerikaneren Johanthan Wright lider mange af de patienter som får recept på for meget mavesyre i virkeligheden af for lidt mavesyre. Han skrev en hel bog om emnet, som desværre efter hvad jeg ved ikke er oversat til dansk.

    https://www.amazon.com/Why-Stomach-Acid ... han+wright

    Der står dog noget om emnet her
    http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=52 ... =8/menu=3/
  • Problematikken omkring for lidt og for lidt mavesyre har jeg læst en hel del om.

    Du skriver: "Enhver sygdom er efter min erfaring psykosomatisk"
    Jeg har selv oplevet, at fysiske smerter kan have baggrund i noget psykisk, men jeg kan ikke se hvordan alle sygdomme skulle kunne være psykosomatiske.
    M.h.t. for lidt mavesyre har jeg læst flere steder, at baggrunden herfor kan være strukturelle skævheder i nakke eller ryg, og for mit vedkommende passer det fint, at mit problem er opstået efter et fald hvor jeg slog ryggen, og har senere fået konstateret en reel ryglidelse i dette område.

    Til gengæld er jeg overbevist om, at mange helbredsproblemer/sygdomme stammer fra vores fordøjelse, og dermed vores kost.
  • Jeg tror der er en sammenhæng mellem forkert tænkning/sindelag og de sygdomme der opstår. Stærke emotioner som vrede, sorg, angst kan senere vise sig i kroppen som sygdomme.

    Psykosomatik er samspillet mellem psykiske processer og legemlige reaktioner eller sygdomme.

    Et fald/styrt vil give en form for ubalance i kroppen senere. Jeg slog f.eks mit hoved i går mod en bjælke, og nu i dag har jeg ondt i skulder og nakke. Årsagen var at jeg ikke mentalt var til stede i et sekund...og det fik konsekvenser.
  • Jeg er enig med dig et stykke af vejen, men også kun et stykke.

    Jeg er sikker på, at de ting vi optager gennem huden og via fordøjelsen spiller en langt større rolle i forhold til vores sygdomme.
  • Redigeret 11 september, 2023, 14:03
Log in eller Registrér for at kommentere.