Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fedtmåling, BMI og overvægt

Hej
Jeg er forvirret!
Jeg har lige læst at man ikke kan bruge BMI som et udtryk for sundhed. Læs: https://bookanaut.com/dk/bmi-beregner/
Hvad er så den bedste måde? Fedtmåling? Jeg vil bare gerne vide om jeg er overvægtig eller ej.
Håber at I kan hjælpe!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kig på dig selv, så har du svaret på om du er overvægtig.

    Men generelt kan BMI godt bruges. Det er kun, hvis eks. er bodybuilder, at BMI vil være helt ved siden af.
  • Indstillinger

    @SofieBak83 sagde:
    Hej
    Jeg er forvirret!
    Jeg har lige læst at man ikke kan bruge BMI som et udtryk for sundhed.
    Hvad er så den bedste måde? Fedtmåling? Jeg vil bare gerne vide om jeg er overvægtig eller ej.
    Håber at I kan hjælpe!

    Hej Sofie,

    Der findes online beregnere af fedtprocent men i sidste ende vil den mest præcise løsning være at få fat i en vægt der kan måle din fedtprocent. Jeg ejer selv en og den er super smart. De koster heller ikke meget.

  • Indstillinger
    JakelJakel
    Redigeret 28 september, 2020, 07:19

    @SofieBak83 sagde:

    Hej
    Jeg er forvirret!
    Jeg har lige læst at man ikke kan bruge BMI [link fjernet af redaktionen] som et udtryk for sundhed.
    Hvad er så den bedste måde? Fedtmåling? Jeg vil bare gerne vide om jeg er overvægtig eller ej.
    Håber at I kan hjælpe!

    Svar til Sofie:
    Et BMI-tal er ikke den endelig sandhed i forhold til din kropsvægt, men er en officiel måleenhed i forhold til kropsvægt. BMI skal ses som et tegn på, om din kropsvægt er sund og normal, eller om du skader din krop og helbred ved at være undervægtig eller overvægtig. BMI-tal er mere præcist end dine tal på badevægten, da udregningen af BMI tager din højde i betrækning.

Log in eller Registrér for at kommentere.