Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har en meget deprimeret mor :-(

Redigeret 20 januar, 2017, 12:23 i Familie og venner
Som overskriften lyder så har jeg en deprimeret mor som hr meget angst.

Jeg tror min mor er kommet ned i et sort hul hvor hun ikke selv kan komme op igen men det mener min søster ikke.

Lad mig forklare om vores mor: Hun er 57 år men hendes liv har ikke været let. Men her de seneste pr år har hun ikke rigtig været sig selv efter min søster og jeg flyttede ud. Hun spiser ikke ret meget.. drikker og når hun bliver fuld er hun ked af det og mener hendes børn ikke elsker hende :-(Hun har før sagt hun ikke kan klare sit liv mere og det gør ondt som datter at få det af vide men kan få hende på andre tanker nu end før da jeg har hørt det mange gange nu men man kan lade vær med at tænke: "mener hun det nu?"

Men hun har også sin computer og laver ikke andet at spille på fb og aldrig om penge men her den 2 december fik jeg et opkald fra hende at hun havde kommet til at bruge 4000 kr på spilnu.dk :-O Jeg var chokeret for det ligner ikke hende og hun var selvfølgelig nede i kulkælderen da det var det beløb hun havde og leve for resten af måneden! Men det er jo selvforskyldt men man står jo tilbage nu og det er sket :-( Men inden har hun drukket meget for hun føler sig ensom pga sin angst. Hun kan hverken tage bussen eller toget da hun bor i Sønderjylland og jeg ved Lillebælt :-( Hun ryger også meget.. så meget at hun hoster og kaster op af det.. mine søskende og jeg har som sagt snakket om en indlæggelse for at få hende til blive sig selv lidt igen.. selvom jeg godt ved sådan noget kan tage tid men så det jo en start.. hun skal prøve at komme ud blandt andre men ved godt det er svært når man har angst men vi må gøre et eller andet for vi har prøvet mange andre ting.. såsom få hende til at stoppe med at drikke og hun lover at gøre det men så går der et par dage og så har hun drukket igen.. hun er blevet tynd og ryster når hun går og når hun holder min søn.. vi vil jo gerne have hende i flere år endnu :-(

Men hvad synes i vi skal gøre :-( Vi ved snart ikke mere..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg synes at du skulle sende hende til en psykolog eller EFT terapeaut hvis hun selv er motiveret og indforstået om at der skal forandring til.

    http://www.eftcentret.dk/
  • Indstillinger
    Kære Tinsjen89

    Jeg har selv erfaringer med en mor med både psykisk sygdom og alkoholisme og jeg er ked af at høre om de problemer I står med i din familie. Det lyder for mig som om at din mor har det enormt dårligt og at I er meget bekymrede for hende.

    Det lyder også som om at det er en meget velbegrundet bekymring I har. Jeg vil mene at jeres mor er meget syg og ikke i stand til at tage vare på sig selv og hjælpe sig selv ud af det sorte hul af depression og angst hun er faldet ned i. Derfor synes jeg I så snart det kan lade sig gøre, skal opfordre hende til at tage til lægen og der bede om hjælp og behandling, eventuelt selv følge med hende og hjælpe lægen til at forstå alvoren i situationen. Lægen har både pligt til og mulighed for at hjælpe jeres mor med både hendes angst og depression, samt hendes forsøg på selvmedicinering ved hjælp af alkohol.

    Under alle omstændigheder er hun JERES forælder og ikke omvendt, og derfor er det i virkeligheden HENDES ansvar at gøre sit til at få det bedre. I kan være en hjælp dertil ved at opfordre til og hjælpe med kontakt til det system som står klar til at hjælpe hende, men det er også i orden at I har nogle forventninger til at hun giver det et forsøg, måske ikke lige med det allerførste, men at hun i sidste ende anerkender at det altså er hendes ansvar og opgave, og ikke jeres. Jeg synes det lyder som om I allerede har taget en stor del af opgaven på jer med at beskytte hende og har gået med meget alvorlige bekymringer om hende længe. Og det er jo altså ikke sådan et mor-datter-forhold bør fungere.


    Jeg håber mine ord kan hjælpe, og jeg krydser fingre for at I finder en god udvej sammen, mens I stadig husker på at hun er mor og I er hendes børn - ikke den anden vej rundt.

    De bedste hilsner, Marie Agnete Lønholdt Juhl
Log in eller Registrér for at kommentere.