Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor længe er det ok at være ude?

Redigeret 23 november, 2016, 07:22 i Teenagere
Min søn på 15 er begyndt at hænge ud med sine venner, flere gange om ugen og også i weekenden. .
Nogle af dem drikker og ryger, endda også i hverdagene, det gør han ikke selv (efter hvad jeg ved). Men han synes alligevel de er seje, og han synes ikke jeg skal bestemme hvem han er sammen med længere. Jeg er glad for at han har venner og er social, men nogle af dem virker lidt som ballademagere.
Vi diskuterer også ofte komme-hjem tid.
Fredag og lørdag får han lov til at være ude til senes kl. 0100, ikke senere end det. Hvad synes i er i orden?
Hvad har I andre som rettesnor for jeres teenagere?

Hilsen fra "hønemoren"

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, nu er det godt nok nogle år siden, jeg har haft teenagere, og jeg vil også indrømme, at jeg faktisk aldrig har haft problemet, men det var der bestemt andre forældre i skolen, der havde, hvorfor emnet blev taget op med jævne mellem ved forældremøder.

    Den unge bruger jo gerne argumentet, at ”alle de andre må; jeg er den eneste....” osv – den har vist været brugt i alle tider, men hvis forældrene har talt sammen og er enige om nogle gode aftaler, så går den jo ikke.

    Nu, hvor du er i tvivl om, om nogle af din søns kammerater er nogle ballademagere, kan jeg sagtens følge, for han kan jo på et tidspunkt komme ud i noget, han måske ikke kan magte og føle sig presset ud i.

    Jeg synes helt klart, du skal tale med skolen, din søns klasselærer, og der udtrykke din bekymring, og så prøve at vurdere, hvordan de andre forældre ser på situationen, prøve om I kan få indført nogle fælles retningslinier, som – ja, jeg ved det godt – men i hvert fald håbe på, at de andre forældre vil være med til at fastholde.

    Selvfølgelig bliver de unge ældre, så måske der skal justeres, når de er 16 og når de er 17 år.

    For mit vedkommende vil jeg mene at kl. 01.00 er det absolut seneste at komme hjem på fredag-lørdag, men det har bestemt også noget at gøre med, hvilket område I bor I.

    Jeg er nok der, hvor jeg mener, at unge slet ikke skal være ude alene så sent, hvorfor jeg synes, de skal hentes, da bymiljøet jo desværre bliver skrappere og skrappere. Måske der kan aftales noget med andre forældre, så I skiftes til at have den ”sene vagt” og henter en bilfuld unge, og kører dem hjem hver især.
Log in eller Registrér for at kommentere.