Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Muskelspændinger i hele ryggen

Redigeret 4 januar, 2017, 17:17 i Rygsmerter
Hej

Jeg er en pige på 19, næste 20 år. Jeg har gået med kroniske smerter i ryggen i et års tid nu, og jeg og mine behandlere har absolut ingen idé om hvad det er. Jeg skriver derfor her i håb om at der nogen her inde, der måske har oplevet noget lignende. For at skabe et overblik vil jeg lave en liste over mine symptomer. Så kan du hurtigt se om der er noget du genkender, og måske har lyst til at læse videre.

Symptomer:
Muskelspændinger i hele ryggen, der medfører stærke smerter
Migræne
Svimmelhed
Træthed
Åndenød
Smerte i led ved kulde

Jeg synes altid jeg har været lidt "stiv" i ryggen, men har altid fået at vide at der ikke var noget at komme efter. For et års tid siden da jeg startede med at arbejde på kontor, fik jeg pludseligt mange smerter i lænden. Smerterne bredte sig hurtigt både op og ned i ryggen.

Da min var lider af morbus bechterew (rygsøjle gigt), blev jeg hurtigt sendt videre til gigt hospitalet for at blive undersøgt for samme. Dette var i januar. Jeg er blevet MR-scannet, røgtenfotograferet, fået taget utallige blodprøver og blevet undersøgt af lægen. Det viste sig at jeg har vævstyepn HLA-B27, som er en hyppigt set vævstype for patienter med rygsøjle gigt. Dog kunne lægen ingen betændelse eller andet se på scanning og røgten, og ud fra blodprøver og andre undersøgelser kunne de konstatere det ikke var rygsøjle gigt. De foreslog fysioterapi, masage, sund kost og motion. Den besked fik jeg i februar.

Efterfølgende i marts begyndte jeg på kost og træningsplan, samtidig med noget massage. Det gik egentlig fint, men alt hvad jeg skulle lave af øvelser satte sig i ryggen med det samme. Ud over det lider jeg af enormt træthed, så efter en måned kunne jeg simpelthen ikke overskue at holde det længere.

På MR-scanningen havde min læge kunne se at jeg havde cyster på æggestokene, og gav mig diagnosen PCOS. Hun anbefalede jeg så en gynækolog, da dette godt kunne medfører smerterne i lænden. Men her var der heller ikke noget at komme efter.

Jeg har over et halvt år nu gået til både fysioterapeut og massage. Alle behandlere jeg kommer til siger, at de sjælendt har oplevet en med så spændte muskler som jeg har. Jeg er spændt fra i hele ryggen, helt nede fra balderne til helt op i hoved nærmest. Jeg er spændt i mine mavemuskler, hals, bryst. Egentlig i hele den øverste del af kroppen. Og det halve års behandling har ikke løsenet på det den mindste smule. Tvært imod har jeg efterfølgende fået nærmest migræne og lider nu også af svimmelhed af og til.

Min fys foreslog jeg tog til lægen og bad om at få muskelafslappende medicin, for at mine muskler kunne løsne sig op og vi bedre kunne arbejde med dem. Min læge tog alle de blodprøver jeg ikke fik taget på gigt hospitalet, så jeg har fået målt stort set alt. Vitaminer, stofskifte, organtal, jern osv. Alle tal er fine.
Jeg er kommet på medicinen, men da jeg allerede lider rigtig meget af træthed, så er det kun blevet værre på den front og jeg har svært ved at passe mit arbejde.

Motion er svært. Jeg kan gå ca. en km før jeg får en utrolig smerte mellem skulderbladene, der gør at jeg herved også får vejrtrækningsproblemer. Jeg starter i denne uge på varmvandsgymnastik, i håb om at det kan hjælpe.

Vi havde en ergoterapeut forbi på arbejde, der lå mærke til at jeg trække mine skuldre meget frem af, så jeg bliver en smule rundrygget i min naturlige position. Det virker unaturligt for mig og iver smerte når jeg skubber dem tilbage.

Når jeg er ude i koldt vejr uden nok tøj på, så oplever jeg stærke smerter i mine led. Knæ, skuldre og albuer er de værste steder. Det er en ulidelig smerte, der føles ligesom vokseværk, bare lige hvor der er er skruet en tand op for smerten.

Jeg tager følgende vitaminer hver dag: fiskeolie, d-vitamin og 'almindelige' vitamin piller med naturlige urter. Jeg tager hvidløg og ingefær piller som kost tilskud. Ud over det skal jeg begynde at spise hybenpulver, da det skulle hjælpe mod smerterne. Andet medicin er p-piller, muskelafslappende og så minimum 2 panodiler eller ipren pr. dag.

Det er meget smertefuldt at være til for mig i øjeblikket, så jeg håber inderligt der er nogen der har råd til hvad jeg kan gøre. Det mest frustrerende i øjeblikket for mig er ikke at have en diagnose at gå ud fra.

Min far synes jo stadig væk at alle mine symptomer lyder som dem han havde, da han var ung og endnu ikke havde fået sin diagnose. Men samtidig frygter han også på mine vegne at det kan være fibromylagi.

Tak fordi du har ville læse med indtil nu.

Med venlig hilsen
Kat

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min første tanke er, at du kan mangle magnesium. Læs om det og overvej om det passer på dig.
    Hvis du vil tage tilskud af magnesium skal du være opmærksom på, at få noget der er letfordøjeligt. Jeg kan anbefale magnesium-citrat.

    Hvordan fungerer din mave?

    Prøv også at google "for lidt mavesyre" og se om det kan passe på dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.