Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Længere rejse - recept på penicillin?

Redigeret 10 oktober, 2016, 12:01 i Åben debat om infektioner
Jeg er en 20-årig pige der snart skal ud på en 2 måneders lang rejse.
Bl.a. Sydafrika og Asien. Hvor jeg skal overnatte langt væk fra byer.
Skal også bo på små øer.

Jeg har en tendens til at få blærebetændelse og bihulebetændelse - specielt når jeg er ude at rejse.

Derfor ville jeg høre, om det er muligt at få recept fra sin læge på penicillin til disse to ting, selvom man ikke er syg - men så man er sikret, hvis man skulle blive syg på turen?

Hvad har I af erfaringer

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det spørgsmål kan simpelt hen ikke besvares på et debatforum, for det handler udelukkende om, hvor godt din læge kender dig, og om hans/hendes indstilling til noget sådant.

    Hvis din læge ellers er 100% sikker på, at disse ting har du hidtil været helt i stand til selv at vurdere om "bare" var noget forbigående, eller om der rent faktisk har været/er behov for behandling. Din læge skal også være sikker på, at du følger en penicilinkur helt præcist og givet mange andre ting.

    Jeg har nogle problemer med nogle voldsomme smerter, der kommer og går - og gennem årene har jeg lært at have rimelig "styr" på, hvornår jeg skal gå til læge og hvornår jeg kan nøjes med noget smertestillende.

    For en del år siden skulle jeg også på en længere rejse, og ville gerne sikre mig, så jeg bad lægen om en recept. Og ja, jeg var nær faldet bagover, da jeg på apoteket fik udleveret ikke mindre end 100 Ketogan! Det var da tillid, der ville noget.

    Nogle år senere var jeg flyttet, havde fået ny læge, skulle igen ud at rejse. Jeg bad min nye læge om en recept igen, men næ nej - det ville hun under ingen omstændigheder udlevere. Hun kunne dog overtales til, at jeg lige fik 20 af en anden - ikke helt så stærk slags, som jeg så måtte nøjes med - og ja, sur var jeg. Men ret beset - hun kendte mig ikke helt så godt, var ikke som den anden læge helt sikker på, om jeg nu også havde styr på tingene.

    Så - få en tid ved din læge, fremlæg dit problem - enten får du, hvad du gerne vil have, eller også gør du ikke.

    God rejse
Log in eller Registrér for at kommentere.