Hjem Smerte Kroniske smerter

Kroniske MuskelSmerter og ingen ved noget om det?

Redigeret 21 februar, 2017, 11:15 i Kroniske smerter
"Menneskets største lykke er fravær af smerte"

eller sådan ca. Det var, tror jeg, Karen Blixen der formede disse vise ord, men man skal nok være kronisk smertepatien for at forstå dem til fylde. Det er jeg, og har været det i over 10 år.

Det er en giftig cocktail af smerter jeg lever med. Og meget kompleks. Det ene er rygsmerterne. Dem har jeg levet med hele mit voksenliv i en eller anden omfang. Og jeg har lært at leve med dem, endda lært at kontrollere dem i en ret stor omfang.

Men i kølvandet på en diskusprolaps, stivgørende operation og flere år hvor jeg måtte ligge ned det meste af døgnet har jeg også udviklet andre smerter. De er ikke så voldsomme som rygsmerterne kan blive, men jeg kan heller ikke kontrollere dem. De ligger på lur hele tiden og hæmmer alt jeg skal bruge bevægelsesapparatets musker til. Det vil sige alle bevægelser. Konstant, 24/7, de sover aldrig. Jeg kan fjerne opmærksomheden fra dem men jeg kan aldrig fjerne smerterne. De er der i lægen, i lårene, i lænden, ryggen, mellem ribbene, i armene.

Kan ikke huske præcis hvornår de først dukkede op, men husker at det startede med den diskus prolaps som ikke blev behandlet i flere år. Det er sådan det danske sundhedvæsen arbejder nutildags. Men det er en anden historie. Det startede med udstråling til benene både til venstre og til højre fordi det var sådan den kaputte diskus trykkede på rodnerverne, nogle gange til den ene nogle gange til den anden side. Uanset om lægerne ville erkende det eller ej. Og så satte disse smerter sig fast og var der stadig selv efter disken var blevet fjernet.

"Nerveskader" sagde speciallægen og hev i skuldrene.

Javist. Men hvordan kan en diskus i lænden skade nerver i lårene eller i over- og underarmen, mellem ribbene?

Lægen er mig stadig et svar skyldig.

Jeg vil nok ikke dø af disse smerter, umiddelbart. Og måske er det derfor at lægerne ikke gider høre noget om det. Men for mig er det en voldsom forværring af min livskvalitet. Og selv om jeg nok ikke umiddelbart vil dø af det, så vil det nok være urealistisk at tro at det ikke vil forkorte mit liv.
Og nogle gange er det næsten sådan at jeg slet ikke ønsker at trække det ud endnu længere (mit liv og smerterne) og jeg gruer ved tanken om hvordan det mon vil være når jeg kommer i slutningen af 70'erne. Dvs. om lidt under 20 år.

Derfor er jeg temmelig desperat. Og henvender mig nu til dette forum.

ER HER NOGEN DER HAR EN IDE HVAD ÅRSAGEN TIL DISSE SMERTER KUNNE VÆRE?

De føles mest som ømme muskler efter overtræning. Samme symptomer, bare ikke samme årsag. Der er visse steder som udløser en næsten afgrundsdyb fornemmelse af træthed i musklen når jeg trykker på dem men en finger. Og sådan føles musklerne også hele tiden - umådelig trætte og ømme, selv om jeg ikke har gjort noget. Når jeg en gang imellem gør noget der giver anledning til træthed så bliver det bare endnu 10 gange værre end normal. Og tager 2 uger til at forsvinde igen. Og hvis jeg ikke masserer, og ælter og strækker musklerne hver dag, så bliver det værre og værre. Nogle gange er denne ømhed så omfattende at den skygger for de forfærdelige smerter jeg har i lænderyggen. Og det siger noget.

Jeg har prøvet med vitamintilskud, div. mineraltilskud, div. dieter, lever næsten 100% vegansk de sidste år, prøvet med Glucosamin, calcium, magnesium, hvad ved jeg, jeg kan ikke mærke den mindste forskel ligemeget hvad jeg har gjort. Bortset fra smerter og deres følgevirkninger føler jeg mig kernesund og fuld af energi, ligemeget hvilke knapper jeg har drejet på med tilskud og diet etc. så har jeg intet kunne mærke, hverken til det værre eller bedre. Mine blodværdier er fine, jeg burde blive over 90 som mine bedsteforældre også hvis det kun var det.
Og det skræmmer mig faktisk - endnu 30 år med daglige lidelser?

Heldigvis findes der lande og steder hvor man kan få hjælp til at dø når man ikke gider mere. Det er næsten min bedste trøst.

Glæder mig til at høre fra jer derude. Måske er der nogen der har et bud?

Kommentarer

  • Hej

    Har du haft problemer med stofskiftet ?

    Måske satte din diskusprolaps en kædereaktion i gang hvor dit immunforsvar var i bund. Man kan vel ikke udelukke at der er en Epstein-Barr Virus på spil som netop angriber nervesystemet i et sent stadie. Læs evt. mere ved at søge i google på "Epstein-Barr Virus alternativ behandling" eller lignende.
  • Tak for svar.

    Stofskifte problemer tror jeg umiddelbart ikke at jeg har. Det er netop den linje jeg har prøvet, uden succes, med dieter, div. tilskud af vitaminer og mineraler, og som sagt mine blodværdier har også altid været fin.

    Epstein Barr virus, her kan jeg umiddelbart ikke se at symptomerne passer. Det er jo monomucleose, kyssesyge, den forårsager og den rammer ogsæ unge mennesker.
    Men at det kan være en virus, eller endda bakteriel infektion det kunne der godt være noget om.
    Det er der i hvert fald værd at undersøge.
  • Anthony William skriver i sin bog "Den medicinske Seer" noget i retening af følgende:


    Lægerne kan normalt ingen anelse om at det er EBV, som giver inflammationer i nerverne. Epstein-Barr Virusserne finder de beskadige nerver og sætter sig på dem, hvor de er svagest. Som en følge af denne inflammation kan der bla. opstå følgende problemer:

    • Diffuse smerter i led, muskler, ryggen, nervesmerter
    • Uregelmæssig hjertebanken
    • Vedvarende træthed
    • Følelseshed i lemmerne
    • Svimmelhed, prikker for øjnene
    • Migræne
    • Søvnløshed, urolig søvn
    • Nattesved


    Endvidere har man 107 vigtige punkter (som kaldes Marmas i Indisk traditionel medicin. Nogle af punkterne falder sammen med akupunkturpunkter. Hvis sådan et punkt beskadiges vil det have følger for helbredet.

    Du kan jo tjekke med denne online planche om der er et punt der hvor du fik skadet ryggen.

    http://herniaremediation.org/2016/02/ma ... al-hernia/
  • jo, tak igen. Jeg vil i hvert fald undersøge det.
    Symptomerne som du oplister passer sådan set fint, men de vil også passe på næsten en hvilken som helst influenza lignende virus infektion.
    Jeg beskæftiger mig meget med alternativ medicin, og som sagt, udover de gener med kroniske smerter føler jeg mig kernesund. Kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har været syg - syg, ej heller en forkølelse eller sådan noget.

    Men disse muskelsmerter giver mig hovedpine (i overført forstand :-)
    Er ikke så vild med yoga, men har dyrket Tai chi og chi gong i snart 25 år og er godt bekendt med det der svarer til Marma points.

    Hvis du har nogle flere links der kunne give mig ideer for at finde et svar, må du gerne sende mig dem.

    vh. Romed
  • Jeg har et par bøger om marma points . Den bedste er denne som skriver om hvert punkt ud fra indisk medicin såvel som i relation med akupunktur punkter. Du kan låne bogen på bibliotek.dk


    https://www.amazon.co.uk/Points-Ayurved ... ords=marma

    En ekspert i Yuen Method vil måske kunne finde årsagen til smerterne. Jeg har selv haft gode erfaringer med følgende terapeaut.

    http://www.intuitivehealingworldwide.com/
  • Hej romed2101 Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe dig. Jeg vil dog godt prøve hvis du har lyst. Men du kan starte med og gå på min hjemmeside og kikke engang. Jeg plejer at sige at jeg starter smertebehandling der hvor andre slipper. Min hjemmeside hedder gratis-smertebehandling.dk og det er ganske som der står helt gratis men det kan du læse mere om på siden, hvor du ligeledes kan kontakte mig.

    Med venlig hilsen
    Irming
  • Hej Irming,

    og hvordan går det ellers med dig?

    Tak for dit tilbud, men du husker måske den fyr der troppede op på motorcykel engang sidste efterår? Det var mig ;-)

    Og den metode du praktiserer er også helt fint, sådan set, indtil videre, også den eneste der faktisk hjælper. Har jo selv praktiseret det i rigtig mange år og det er sådan jeg kan kontrollere smerterne i den omfang jeg kan. Det er bare ikke nok til at komme helt af med smerterne. Grunden du ikke kunne hjælpe mig mere den dag er ikke fordi der er noget galt med metoden men fordi jeg i forvejen praktiserer den og er nået så langt som jeg kan komme. Hvis ikke jeg gjorde det, havde det slet ikke været mulig for mig at besøge dig på motorcykel. Når jeg holder op med at massere og manipulere mine muskler bare for et par dage, bliver smerterne med det samme meget værre, og musklerne går i krampe.

    Så jeg leder videre, og videre...
  • Joo tak det går fint med mig. Der kommer til stadighed menesker i mit hjem jeg heldigvis kan hjælpe bedre end jeg kunne hjælpe dig. Det er jo desværre hun ca. 80%af alt muskelrelaterede smerte jeg kan hamle op med.
    Jeg håber for dig at du finder midlet en dag.
    Med venlig hilsen
    Irming
Log in eller Registrér for at kommentere.