Hjem Øjne Åben debat om øjne

manglende skarphedssyn

Redigeret 2 oktober, 2016, 06:22 i Åben debat om øjne
Jeg har inden for det sidste halve år, med mellemrum haft problemer med mit skarphedssyn, det være sig når jeg sidder ved min pc, eller ser tv, men i går viste det sig at jeg også havde fået problemer med at genkende ansigter, af folk jeg ellers genkender, det var først da peronen var tæt på mig, jeg kunne se hvem det var, det var en temmelig skræmmende oplevelse.
Jeg er i forvejen meget nærsynet, og ser kun på det ene øje, har nethindefibrose, må kører bil, men gør det pt. ikke før jeg har frekventeret min øjenlæge

Kommentarer

  • Hej Susanne

    Hvis jeg var dig, ville jeg skynde mig at bestille en tid hos en øjenlæge. Det, du skriver, kunne tyde på øjensygdommen AMD (aldersrelateret macula degeneration).

    Du kan læse om sygdommen her:

    http://www.vos.dk/wp-content/uploads/20 ... 2dpi11.pdf

    I ovenstående brochure er der en test, hvor du selv kan teste dit syn – ét øje ad gangen. Når du ved, hvor dårligt dit syn er blevet, så kan du bedre presse på for at få en tid hurtigt.

    (Nå, ja, nu ser jeg, at du faktisk kun ser med ét øje, og at du i forvejen har en øjensygdom, som jeg ikke kender til. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du kommer til øjenlæge)

    Jeg vil gerne her benytte lejligheden til at råde ALLE mennesker over en vis alder (f.eks. 55 år)til at tjekke deres syn med regelmæssige mellemrum. Hvis man endnu ikke har mærket problemer, er undersøgelsen meget nem:

    Man dækker for et øje ad gangen og tjekker, om noget er forandret. Man kan f.eks. gøre det, mens man ser fjernsyn.

    På den måde kan man i god tid opdage eventuelle symptomer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tak for svaret
    Jeg har selv tænkt i disse baner, og kontakter min øjenlæge i morgen, jeg håber jeg får en akuttid
Log in eller Registrér for at kommentere.