Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pletblødning med p-piller mm.

Redigeret 30 november, 2016, 04:34 i Prævention
Hej,
Jeg er nu ca. halvt inde i min tredje blisterpakning (denne pakke er den første pakke p-piller, jeg nogensinde har taget), og jeg begyndte i dag at pletbløde og har oplevet gener i form af mild kvalme de sidste par dage. Jeg konsulterede min læge omkring at springe menstruationen over efter en blisterpakning, og hun sagde, at man sagtens kan springe den over, da det er en kunstig blødning, der ikke forstyrrer ens hormonbalance (da man jo allerede tilfører kroppen "unødvendige" hormoner). Derfor har jeg ikke haft min først menstruation endnu, men jeg får den efter denne pakke (dvs. tre blisterpakninger el. 63 kontinuerlige dage på p-piller).
Kan disse gener have noget at gøre med tilvænningsperioden eller hvad kan det være? Er det ikke muligt, at min krop bare reagerer på den øgede mængde hormoner?
På forhånd tak!:-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    kroppen "unødvendige" hormoner). Derfor har jeg ikke haft min først menstruation endnu. citat slut


    Undskyld, men hvad mener du. Har du ikke haft menstruation inden du begyndte på p piller. ?? Du får ikke menstruation, når du tager p piller, som din læge sagde, men en blødning. Det er måske det, du mener med menstruation.

    Nogle får pletblødninger o.s.v. jeg ved ikke om det kunne hjælpe at skifte mærke. Nogle kan slet ikke tåle p piller. Jeg kender en, der måtte stoppe. Det er vist meget individuelt, hvordan det påvirker kroppen.

    Jeg tror faktisk det er meget usundt at tage p piller. Jeg hører til den generation der fik de første p piller, som viste sig at være meget farlige. Der gik nogen tid inden man ville indse det. Så ændrede man på dem, men sunde bliver de aldrig.
  • Indstillinger
    Forkert ordvalg, jeg har selvfølgelig haft min første menstruation for flere år siden. Det jeg mente var, at jeg ikke har haft min første blødning, fordi jeg oprindeligt ville køre tre blisterpakninger af gangen, men det kan være, at jeg skal gå ned på to, så stopper pletblødningen måske. Ellers må jeg konsultere min læge for at få et andet mærke, tak for rådet!

    Det er jeg helt indforstået med, det er selvfølgelig aldrig sundt at tilføre kroppen nogle hormoner, den slet ikke behøver :-) Jeg tager dog 2. generations p-piller, som er de mildeste.
  • Indstillinger
    Mange tak, fordi du gav svar tilbage. Det sker ikke ofte. Jeg vil ønske for dig du finder ud af noget, du bliver tilfreds med.
  • Indstillinger
    Mange tak, fortsat god dag :-)
  • Indstillinger
    Hej Laura110

    Du har helt ret i, at bivirkninger såsom kvalme og pletblødninger kan opstå i tilvænningsperioden. Man plejer at sige, at bivirkningerne går over i løbet af de første 3 måneder på p-piller, og at de generelt aftager jo længere tid, du tager p-piller.

    Du kan læse mere om pletblødninger og p-piller her:
    http://doctr.dk/artikler/pletblodninger ... -p-piller/

    Man kan ikke rigtig sige, at din krop reagere på den øgede mængde hormoner. Når du tager p-piller, erstatter hormonerne i p-pillerne din krops egen produktion af hormoner. Niveauet af hormoner i kroppen stiger derfor ikke, når du tager p-piller.

    Håber, det var svar nok på dit spørgsmål.
  • Indstillinger
    Tusinde tak for svaret, det var til megen hjælp!:-)
  • Indstillinger
    Hej Laura110

    Jeg har selv tidligere oplevet blødning i forbindelige med p-piller og derfor læst lidt omkring det. Det er ganske ufarligt og meget naturligt at opleve. Dog er det stadig vigtigt at være opmærksom på det, da det kan være tegn på, at kroppen f.eks. trænger til en p-pille-pause. Jeg brugte denne hjemmeside og artikel rigtig meget til at få svar på mine spørgsmål: https://www.practio.dk/artikler/pletblo ... a-p-piller.

    Jeg vil råde dig til at tage til egen læge igen, hvis du fortsætter med at opleve det, da det kan være et tegn fra kroppen, om at du måske skal tage et andet mærke p-piller.

    MVH
Log in eller Registrér for at kommentere.