Hjem Hud og hår Åben debat om hud og hår

Fnat? Er jeg smittet?

Redigeret 27 november, 2017, 09:52 i Åben debat om hud og hår
Hej NetDoktor

Min kæreste fik for nyligt konstateret fnat hos lægen, og i den forbindelse skal hele hendes familie undergå en behandling. Jeg har sovet meget sammen med min kæreste på det seneste, sååå mit spørgsmål er. ER JEG MED GARANTI SMITTET? Altså, er chancen så stor, at jeg allerede nu kan glæde mig til en omgang fnat?

Med venlig hilsen
Den urolige Kenneth:(

Kommentarer

  • Hej

    Da fnat smiter let er det sandsynligt at du har det. Læg mærke til om huden klør.

    I min ungdom fik jeg en fnatbehandling med noget lægeordineret medicin som indeholder klor og som gav udslæt over hele min ryg.

    Som alternativ til lægens giftige stads kan man tage 20 dråber neem olie og fortynde det med 1 spiseskerulde kokusolie, mandelolie o.lign og smøre det på hele kroppen. Lad det sidde i 30 minutter. Gentages i nogle dage indtil der ikke er mere fnat.

    Det stinker af pommeren til men er helt sikkert sundere end klor. I Indisk medicin bruger man neem mod alle slags hudsygdomme. Neem er en plante fra troperne.

    https://www.amazon.co.uk/Neem-Aura-Seed ... =neem+aura
  • Jeg tror nu nok jeg ville følge lægens anbefaling. Fnat skal man ikke spøge med og naturmedicin er længere tid om at virke og ikke så sikkert. Nej, jeg ville ikke tage chancer.

    Der står da ikke noget om klor, hvis ikke det er dækket ind under et andet navn. Der kommer jo også hele tiden ny medicin.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/fnat.htm
  • CITAT

    Kære spørger

    Fnat smitter ved tæt kontakt eller indirekte, ved at man f.eks. ligger i sengetøj, som er brugt af en person med fnat. Fnat-midens æg klækkes relativt hurtigt,- i løbet af 2-3 dage og de såkaldte nymfer, der kommer ud af ægget, kan så "invadere" den nye vært. Det middel som bruges i Danmark, Nix, indeholder stoffet permethrin, som er virksomt overfor både disse nymfer og den voksne hun-mide, som graver sig ned i hudens yderste hornlag og lægger sine æg der.

    Første gang man smittes vil det tage flere uger inden det går op for én, at man har fået fnat, som ytrer sig ved køende udslet. I den periode, før det går op for en, kan man så smitte videre. Véd man derfor, at man kan være blevet smittet for nogle dage siden giver det egentlig god mening at gennemføre ritualet med skiftining af sengetøj, tøj, og så (efter forudgående bad) påføre al huden under kæbe-niveau NIX cremen, og lade den sidde de foreskrevne 8-12 timer efter påførring, før man igen vasker sig grundigt for at får resterne af cremen af, inden man igen ifører sig nu helt renvasket tøj.

    Venlig hilsen

    Sören Thybu, speciallæge i infektions- og tropemedicin

    CITAT SLUT

    Hvis det var mig ville jeg skynde mig at blive undersøgt og få gjort noget effektivt ved det. Efter hvad man kan læse om smittefaren er der ingen tvivl. Du må være blevet smitte.
  • Ja man bruger ikke klormidlet mere mod fnat ser det ud til. Det mest almindelige er Permethrin Cream i 5% opløsning

    Permetrin er en insektgift som lammer fnatmiderne. Permethrin cremer kan nogle gange give mindre bivirkninger som kløe , brændende eller sviende

    I sjælne tilfælde kan er opstå alvorlige allergiske reaktioner ved brug af permetrin.

    Læs indlægssedlen grundigt.
  • Hej alle!
    Jeg har en formodning om jeg muligvis har ladet mig påføre en gang fnat! Pokkers også! Jeg har en meget vel-begrundet mistanke om hvem der har smittet og hvorfor jeg er blevet dette! Jeg har kun en håndful meget gode venner jeg ser ind imellem, og jeg sætter meget pris på dem! Der ud over er det faktisk kun min far jeg ser et par gange i ugen. Men han siger han ikke har nogen kløegener af nogen art! Fælles for alle er at vi gerne giver et knus ved gensyn og afsked! Jeg har dog fortalt dem om mit problem, og isoleret mig helt, så jeg ikke bliver skyld i, at de også skal lide af den pokkers irritation! Alle siger, at de ikke har nogen form for kløe eller irritation, så fnat har de i hvert tilfælde ikke. Jeg mener - ikke for at placere nogen form for skyld, fordi det er jo bare en uheldig omstændighed, men et eller andet sted må det jo være kommet fra! Kan man da få fnat, uden nogen har smittet? Jeg har ikke hørt om det før! Min far ser faktisk kun mig, og yderst sjældent andre i familien. Men han siger han ikke har nogen form for gener. Men han er jo heller ikke typen der går rundt og deler knus ud. Måske bare mere fornuftig en jeg! Jeg har en kraftig mistanke om, hvor jeg er blevet smittet og hvordan, men vil ikke forsøge at træde på nogen, ved stædigt at ville bevise min påstand! Mine venner tager livet meget afslappet. Det er både rart og pisse-irriterende på samme tid! Fordi hvorfor ikke tage evt smitte alvorligt, når generne er så problematiske? Det ødelægger livskvaliteten at man får så meget mindre søvn, og ofte står op om natten, fordi man er ved at klø sig selv til blods. Det er mega træls! Hvad kan man stille op mod venner, som benægter alt og tager let på alt? Jeg har bestemt mig for, at jeg ikke vil have fnat igen, hvis jeg kan undgå det. Men ærligt talt? Er gensidig forståelse og respekt ikke en af grundende til man har gode venner? Det vil være brand ærgeligt man måske en dag må opgive kontakterne, fordi de ikke rigtigt forstår realiteterne. Det største problem er benægtelsen af ansvar, lemfældighed, og at man ikke snakker om alle problemer, og siger ting som de er! Måske burde man opgive kontakten - eller måske er man bare selv for vanskelig og stædig!? Jeg hved det ikke! Kan nogle give mig gode råd og vejledning, hvad de selv ville gøre? Mange tak! PS! Skal til dermatolog/hudlæge om 3 uger! Kun 8 ugers ventetid og fuldstændig isolation fra omverden! Hvorfor skal speciallæger være så langsomme, når man sikkert fejler noget, som smitter så meget?
  • Du Kenneth?
    Der skal meget lidt til for at kunne blive smittet! Hvis du har været i stue med nogle venner der er smittet, og du f.eks. har givet hånd, eller måske et knus, eller bare siddet på en stol eller i en sofa - så ville det være meget klogt af dig, at isolere dig helt, tage en fnat kur eller 2, og endevende hele dit hus med intens rengøring, indtil du efter kurene er sikker på, at du ikke længere har nogen kløegener! Måske klør det ikke lige nu! Måske har du ikke lige bemærket det endnu! Men har du været bare i stue med nogle som har været smittet, bør du tage alle dine egne forholdsregler med det samme, uden at vente! Du kan regne med at det smitter! Det bliver lettere at få bugt med, hvis man får udbruddet stoppet med det samme snarere end senere! For hvorfor skal det først have lov til at smitte alle dine venner, så problemet bare kommer til at cirkulere rundt i vennekredsen, for du måske også selv får det igen senere, ved en lidt senere lejlighed? Nej vel? Det største problem ved fnat er faktisk, at ingen tør snakke om det, og indse faktum, selv om du fortæller dem det! Man burde kunne stole på alle sine nærmeste! Men desværre går mange rundt i den samme naive tro som dig, at du i hvert tilfælde ikke smitter, eller kan have fnat! Det er præcis dette som gør det så problematisk at slippe af med igen! Det er for pinligt et problem at snakke om! Ingen vil indse og tage forholdsregler kollektivt, så alle med sikkerhed ikke er smittet! Ærgeligt det skal være sådan! Mvh. Hallmark09
  • Lad nu for guds skyld være med alle mulige "alternative" behandlinger for fnat!!

    Du trækker bare pinen ud og risikerer at smitte andre. Jeg har lige haft fnat og jeg er p*ssesur på dem jeg har fået det fra. Det er bare for dårligt at have fnat og ikke gøre noget ved det og endnu værre ikke at holde sig fra andre. Jeg har spurgt lidt forsigtigt om kløe og får "neeeej da" som svar mens hun rødmer.

    Nix cremen virker, punktum, men lægerne fortæller ikke om hvordan man så også skal gøre. Der skal GØRES RENT over det hele, lidt af en opgave. Og så skal man have behandling nummer 2 efter en uge. DET ER HELT AFGØRENDE. Der kan være æg der ikke er klækket efter første behandling. Jeg fik god hjælp på http://fnatkur.dk/ som er mere detaljeret end Sundhed.dk og Netdoktor.

    Noget af det vigtigste jeg har lært er at få dækket hver en tomme af kroppen med creme. Det gælder især steder med hudfolder. Hvis du misser et enkelt lille sted så risikerer du gensmitte.

    Og det kan også betale sig at planlægge godt, have plastikhandsker og lægge rent tøj frem til efter behandlingen. Gem så meget væk som muligt så der ikke er så meget at bekymre sig om.

    Det er bare i gang med behandling til jer der læser dette og klør. Lad nu for guds skyld være med at smitte videre!
  • Hejsa,
    For et par år siden fik jeg fnat fordi at min roomie havde en kammerat ovre som lige havde haft fnat og selvom han troede at det var væk, så blev vi smittet efter at han havde siddet i vores sofa...

    Vi kom begge på kuren med det der creme som skulle smøres på af et par omgange om aftenen. FY FOR DEN HVOR ER DET VERDENS LEDESTE KLØE! Jeg har aldrig prøvet noget lignede og håber jeg heller ikke at jeg kommer til!
    Vi havde dog lidt problemer med at slippe af med fnatmiderne igen og derfor fulgte vi et gammelt husmor trick, hvor vi dækkede vores sofa til af affaldssække. https://www.scanlux-flexible.dk/shop/46-affaldssaekke/ På den måde kunne fnatmiderne ikke sprede sig igennem vores tøj eller hoppe videre til adnre møbler. Og det virkede faktisk! :)
    OBS: Er du i tvivl om du har fnat så se på indersiden af dine hænder, lige oppe inden fingrene begynder - hvis du kan se små "gange" i huden, så har du højest sandsynligt fnat... Desværre
  • I skal have noget creme mod fnat, smør hele kroppen ind i det, smid tøjet og sengetøjet til vask. Prøv i en periode at skift sengetøj daligt og blov bed med at bruge cremen. Jeg havde fnat i en periode i 2009 og denme procedure fik det til at stoppe.

  • Tager lige denne tråd op igen, da jeg selv har været inde i en længere periode, hvor hele familien har døjet med fnat. Det er en svært, at komme af med, når det først er kommet ordenligt ind i et hjem. Min erfaring er dog, at det blot kræver at man tager det meget seriøst. Jeg fandt en guide på hjemmesiden https://fnatfri.dk/, som jeg fulgte punkt for punkt, og det endte med at få os fri fra fnat. Har dog også hørt, at der skulle være et eller andet lægemiddel fra Sverige, som skulle hjælpe rigtig godt. Er der nogen der har erfaringer med det?

Log in eller Registrér for at kommentere.