Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knude i endetarmsåbningen

Redigeret 28 juli, 2016, 05:46 i Spørg Netdoktors brugere
Jeg har i ca 3 mdr haft gult slim i min afføring, har haft ondt i maven, ondt i hovedet og haft skiftevis diarré og forstoppelse. Jeg har haft blod i afføringen 1 gang og nu har jeg fået en meget hård knude i endetarmsåbningen. Har læst lidt om hæmorider, polypper osv. Men det lyder ikke som det...

Nogen der har forslag til hvad det kunne være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis det var mig gik jeg til lægen for at blive undersøgt også selv om det ikke er rart at skulle undersøges der. Den knude kan jo være fra noget ufarligt til noget farligt. Jeg tænker naturligvis på kræft.
    Du bør undersøges, for ingen på en debat kan jo fortælle dig hvad det er. Det kan da også sagtens være en hæmoride. Men bliv undersøgt.

    Men pas lidt på alligevel. Jeg kendte en, hvor den praktiserende lægen mente den knude kunne han nemt fjerne. Desværre viste det sig at være kræft og fordi den blev behandlet forkert gik det galt.
  • Indstillinger
    Jeg har tænkt mig at ringe til lægen på mandag. Min læge er på ferie og vil helst have hende, så jeg venter.
    Kan bare ikke lade vær med at tænke på det.

    Jeg er nemlig også bange for det kunne være kræft, men hvis det var en hæmoride, ville det så ikke være en blød knude?

    Har haft en godartet tumor på mit ben før, så tænker også det måske kunne være det.
  • Indstillinger
    Tab ikke modet, det kan sagtens være godartet. Der sker heller intet ved at vente på den læge du helst vil snakke med. Jeg ved godt man spekulerer, det er slet ikke nemt.


    Jeg ved ikke hvordan en hæmoride føles, jeg har kun set en. Jeg har ikke selv haft nogen, men jeg ved de kan genere. Måske en anden kender til om de er bløde eller hårde. Eller begge dele, måske.
  • Indstillinger
    Det er nok bare en godartet knude, må bare vente til på mandag, men tak for svar :)
  • Indstillinger
    http://www.hemapro.com/dk/hvordan.html

    Her står en hæmoride både kan være hård eller blød.

    citat

    De mest normale symptomer er fremkomsten af let blødning i endetarmen og ubehag under afføringen, med sekretion af slim i endetarmen. Nogle gange kan du lide af blodmangel og det mest karakteristiske er den direkte følelse af hæmorider i anus, som endda kan blive reduceret manuelt af patienten.

    Her er de mest almindelige symptomer på hæmorider. Selv om den enkelte kan opleve det på en anden måde, er der nogle meget typiske symptomer, der altid til stede:

    Smerte efter afføring
    Rødt og skinnende blod i afføringen, toiletpapiret eller toilettet. Normalt er blødningen let.
    Kløe i endetarmen eller anus
    En eller flere udbulinger eller hårde og følsomme bylder omkring anus.
  • Indstillinger
    Det kunne godt lyde som en hæmoride, der står bare ikke noget om smerter i maven..
  • Indstillinger
    Næe, det tænkte jeg også på. Men, for mange år siden var jeg stresset over noget og jeg havde mavesmerter.
    En gammel mand sagde til mig jeg skulle sluge en skefuld kommen. Jeg tænkte han er da tosset, men jeg prøvede alligevel. De tog smerten i maven, ganske vist kom de igen, men så tog jeg en skefuld til.

    Jeg går ud fra man stadig kan købe kommen, så var det da værd at prøve om det måske er fordi du er urolig. Hvilket er helt forståeligt. hvem ville ikke være det.

    Men lad os tro på det kun er en hæmoride. Skriv hvordan det går, når du har været hos lægen. Jeg krydser fingre for dig. Skulle det alligevel være kræft, så er det godartet.

    Og så lige en ting til. Er det en hæmoride kan den jo være forårsaget af maven er lidt i uorden. Fast mave. Det giver skifevis diarré og forstoppelse
  • Indstillinger
    Jeg har også prøvet kommen, prøvede yoghurt, grøn te, kamille te osv. Jeg kan ikke lide at tage piller, men ipren er det eneste der virker. Bliver ved med at vågne om natten pga smerter i maven. Der er ikke rigtig andet at gøre end at tage til lægen på mandag. Det er bare det værste sted man kunne have en knude, som måske skal opereres væk :P
  • Indstillinger
    Har du prøver noget der hjælper på afføringen. Det skriver du ikke noget om.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/forstoppelse.htm

    Naturligvis skal du undersøges af lægen, det er vigtigt. Jeg ønsker det bedste for dig.
  • Indstillinger
    Jeg spiser meget sundt til hverdag, grøntsager, kød, sundt fedt og ikke for mange kulhydrater. Jeg prøver idag en udrensning, hvor alt min mad skal være flydende. Ellers har jeg ikke rigtig prøvet noget mod forstoppelse eller diarré.
Log in eller Registrér for at kommentere.