Hjem Sport, motion og ernæring Sportsskader

Rygsmerter i 11 måneder.

Redigeret 8 januar, 2018, 06:36 i Sportsskader
Hej.

I Oktober 2015 udførte jeg et dødløft uden at have kendskab til den korrekte teknik. Det resulterede i, at jeg dagen efter begyndte at få ondt i lænden. I første omgang tænkte jeg, at det nok skyldtes, at jeg havde trænet lænden, men smerten var tiltagende de næste syv dage, hvorfor jeg kontaktede min læge, der henviste mig til en kiropraktor.

Kiropraktoren undersøgte mig, og konstaterede ud fra mine symptomer, at jeg havde pådraget mig nogle mindre revner i diskussen i lænden. Han foreslog efterfølgende, at jeg en gang ugeligt skulle behandles af ham, hvor han ville manipulere med mine led i lænden. Ydermere gav han mig nogle udstrækningsøvelser, der skulle udføres ca. hver tredje time.

I slutningen af januar havde jeg modtaget 18 behandling hos kiropraktoren, uden nogen væsentlig forbedring af min smerte i lænden. Under behandlingsforløbet, cirka efter 1 måned, begyndte jeg dog at få ondt ved ribbene ca. i midten af ryggen, når jeg udførte træk og press øvelser til træning.

Jeg tog efterfølgende kontakt til min læge, hvor han besluttede at sende mig til CT skanning. CT skanningen viste:

- CT af col. Lumb fra L3-L6. Har 6 frie lumbale corpora. Viser normale ossøse og arilkulære forhold. Ingen frakur, prolapser eller diskusprotrusioner.
Som bifund ses vakuumfænomen i sakroiliakaleddet. Dette uden sikker patologisk betydning. -

Ud fra resultatet fra CT-skanningen besluttede min læge, at en reumatolog skulle undersøge min ryg. Reumatologen undersøgte mig kortvarigt og konstaterede, at min ryg ikke fejlede noget, til trods for, at mine smerte ved ribbene og i lænden fortsat var der.

Efterfølgende blev jeg henvist til en fysioterapeut, som ved hjælp af McKenzie øvelser afhjalp 90% af mine smerter i lænden, dog har behandlingen ikke afhjulpet mine smerter ved ribbene.


Jeg har efterfølgende prøvet akupunktur i håb om at det ville afhjælpe mine smerter ved ribbene, dog uden held. Jeg er derfor stoppet med alt form for behandling og træning.

Jeg håber MEGET (læs: rigtig meget), at I har en ide om, hvilke behandling der kan hjælpe, eller en ide om, hvad smerten skyldes, idet jeg ikke selv har flere ideer til, hvilke behandling jeg skal søge.

Kommentarer

  • Jeg ville også gerne have nogle gode råd. Det er så hårdt at have smerter i lænden.

    Jeg gik hos en fysioterapeut, som gav mig nogle kraftige tryk med det resultat jeg fik ondt ved ribbenene. Det fik han dog rettet op på, så smerten forsvandt. Men 1500 kr om måneden, det havde jeg ikke råd til at betale, så jeg stoppede.

    Det undrer mig at du også fik ondt ved ribbenene. Fik du også hårde tryk. ??

    Jeg ved, jeg har et par sammenvoksede led i lænden, men hvad det vil sige aner jeg ikke.
    Også jeg ville være taknemmelig for et råd om, hvad man kan gøre. I øjeblikket har jeg så ondt at jeg har svært ved at sove om natten.
  • Stefan

    Jeg har selv tidligere gået til kiropraktor i årevis. Det er ikke sundt at blive knækket for mange gange af kiropraktoren da knoglerne efterhånden bliver mere løse. Der findes blidere metoder som er mindst ligeså effektive herunder Osteropati som efterhånden er ved at vinde indpas i Danmark.

    Denne kiropraktor i Kongens Lyngby har anderledes blidere metoder. Har selv gået der for nogle år siden med godt resultat. Man skal dog indstille sig på at man skal gå der i flere måneder.


    http://www.doktorclaus.dk/pages/behandling.html
  • Det lyder godt nok super træls med smerter i så mange måneder. Har selv måtte gøre brug af både fysioterapi og kiroprakter, i sidste ende var det mest effektive nok den genoptræning som jeg fik instrukser om. Det hele hjælper selvfølgelig, men er nok ikke nogen holdbar løsning hvor du ikke også selv skal arbejde for det.
    Personligt har jeg gode erfaringer med Kiroprakteren afdelingen ved http://www.klinikken-gammeltorv.dk/kiropraktik . Det tog sin tid at komme ovenpå, men det lykkedes i sidste ende.

    Genoptræning er dog nok bare dem vigtiste faktor her til trods for alle gode behandlinger.
    Held og lykke med det.
Log in eller Registrér for at kommentere.