Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Jeg er forvirret.. Hjælp :(

Redigeret 23 juli, 2016, 17:37 i Anoreksi
Hej :)
Jeg er en pige på 14 år. jeg har altid været lidt større end andre.. Min BMI er normal men tæt på overvægtig. jeg er rigtig bange for at blive overvægtig... Jeg er stoppet med at spise morgenmad, og til middag spiser jeg et æble eller sådan noget, til aften sidder jeg alene på mit værelse og "spiser" men jeg smider maden ud. Jeg motionere ca. 2 timer om dagen. Hvis jeg spiser meget eller usundt føler jeg mig fed, ulækker og som en stor fiasko.
Jeg har altid kolde fingre og fødder og jeg har ikke særlig meget energi.
Jeg vejer mig flere gange om dagen, og hvis jeg har tager på går jeg i panik.. Mit hjerte begynder at banke hurtigt og jeg bliver svimmel.
Jeg vil bare gerne være tynd ligesom alle andre...
Jeg har ikke lyst til at spise.. Jeg føler at mad er en dårlig ting, fordi at det er grunden til at man tager på. Jeg decideret frygter at spise..
Jeg har en Instagram hvor jeg følger mennesker med samme problemer som mig.
Når jeg ser mig selv i spejlet ser jeg ikke andet en fedt. Jeg har store lår, fed mave, og mine arme er også tykke...
Har jeg et problem?

Kommentarer

• Ja, det lyder som om du har et problem, du er nemlig rigtig ked af din krop og prøver på at tabe dig ved at dyrke overdreven motion og sulte dig selv.
    I din alder er det MEGET normalt, at man er meget bevidst om sit udseende, og for piger er det ofte deres vægt, der kommer på tværs.
    At du ikke spiser nok og dyrker så meget motion er ikke sundt og vil ikke holde i det lange løb. Du ser allerede begyndende symptomer som kolde fingre, svimmelhed og hjertebanken.
    Du skriver også du decideret frygter, at spise fordi du tager på af maden (synes du).
    Jeg kan sagtens prædike sund livstil og hvordan man skal spise korrekt for at få nok og sund næring, men det ved du sikkert allerede i forvejen. Du har et problemfyldt forhold til din krop og din vægt og det har du brug for hjælp til.
    Kan du sige det til dine forældre?
    Evt. kan du måske selv tage kontakt til din læge (ved godt det måske kan føles lidt uoverkommeligt, når man er 14)?
    Har I en vejleder/sundhedssygeplejeske tilknyttet skolen, som du kan få hjælp af?
    Det er nemlig folk som dem, som du har brug for.
    Evt er der også Landsforeningen for spiseforstyrrelser: http://www.lmsos.dk/
    Som både giver telefon og sms rådgiving (hvis du ikke har lyst til at snakke, men kun sms).

Håber du får det bedre.
  • Jeg kan ikke sige det til mine forældre.. Jeg tør ikke, min far ville blive så sur.. Og min mor ville give hende skylden da hun har haft anoreksi og det kan komme af generne. Føler ikke at jeg kan stole på hverken min læge eller sundhedsplejerske.. Vil ikke have at nogle skal finde ud af det.. Jeg har en fantastisk kæreste og vil ikke måske ham, han har sagt at han aldrig ville være sammen med en der var overvægtig eller en der havde anoreksi. Men bliver nødt til at vælge mellem at være tynd eller spise og blive overvægtig.
Log in eller Registrér for at kommentere.