Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ryster ved hvert slag

Redigeret 9 juli, 2016, 03:06 i Hjerteproblemer
Hej,
Ville høre om andre har oplevet dette, og måske ved hvad det er.
Når jeg ligger ned begynder mit hjerte at slå meget kraftigt, og min brystkasse og mave giver et synligt hop/ryst, for hvert slag. Det er ikke fordi det banker hurtigt, og det skifter lidt, hvor voldsomt det er. Jeg har fået taget et EKG, og haft en måler på i to døgn. Intet dukkede op, på trods af at da jeg havde måleren på, og den lille box til den lå på min mave, hoppede den for hvert slag. Ikke et bare et ryst, men et hop. Har prøvet at holde vejret når det sker, for at være sikker på det ikke er min vejrtrækningen der påvirker det. Det er ofte så voldsomt, at jeg ikke kan sove for det, men min læge ved ikke hvad han mere kan gøre.
Jeg er 22 år og har takykardi(hurtig hjerterytme), men er vel medicineret for det, og min hjerterytme har den fart den skal have.

Kan hjertebanken godt få en til at ryste på den måde, eller kan det være noget andet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Dogfish

    Jeg forstår dig sådan, at du er i behandling for din for hurtige hjerterytme, og at behandlingen virker, således at hjertet nu slår med normalt tempo.

    Men der er stadig et problem: hjertet banker så hårdt, at du ryster for hvert hjerteslag.

    Du spørger, om andre har oplevet noget lignende.

    Ja, når jeg har anfald af atrieflagren, oplever jeg det samme. Men disse anfald varer normalt kun højst et par timer.

    Jeg kan godt forstå, at det er ubehageligt at have det sådan meget tit. Spørgsmålet er nu, om der kan gøres noget ved det. For hvad kommer det af?

    • Er det noget, der hører sammen med takykardi, og som behandlingen ikke kan fjerne, selv om det er lykkedes at nedsætte pulsen til normal?

    • Er det bivirkninger ved den medicin, som du formodentlig tager?

    • Eller skyldes det noget helt andet, f.eks. jernmangel eller magnesiummangel?

    Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at finde ud af, om det er normalt, at medicinen har den slags bivirkninger. Er det en betablokker, du tager? Den slags medicin kan give virkelig mange bivirkninger, og hvis det er betablokker, du tager, så vil jeg sige, at det i hvert fald er vigtigt, at du tager den meget regelmæssigt. Hvis du kommer til at glemme at tage en pille en gang imellem, kommer du i problemer. Men nu ved jeg jo slet ikke, om du tager en betablokker.

    Derudover ville jeg bede lægen tage en blodprøve til undersøgelse af mangeltilstande. Jernmangel kan godt give hjertebanken, ved jeg af erfaring. Nu om dage kan man også undersøge, om der er magnesiummangel. Magnesium har også en meget stor betydning for hjertets funktion.

    Hvis alt er i skønneste orden, er det jo bare godt. Selv om blodprøven ikke skulle vise, at du lider af magnesiummangel, kan du godt prøve at tage magnesiumtilskud og se, om det hjælper. Jerntilskud må du derimod ikke tage, uden at der er påvist en mangel. Man kan nemlig godt få for meget jern.

    Måske ville det også være en god ide at prøve at tage kosttilskuddet Q10. Du er ganske vist ikke ret gammel, og unge mennesker plejer at have nok Q10. Selv tager jeg ret meget Q10, men jeg er også op i årene. Det er lykkedes mig at forbedre mit hjertes tilstand ved hjælp af Q10.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.