Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øjenbetændelse af regnvand

Redigeret 28 juni, 2016, 08:33 i Åben debat om øjne
Hej med jer

Håber I kan hjælpe mig med et spørgsmål omkring regnvand.

Vi har en regnvandsopsamler (som denne: https://vvspriser.com/produkt/223311200 ) hvor vi opsamler regnvand som vi bruger i haven. Den anden dag legede min søn med vandet og sprøjtede bl.a. sig selv i hovedet med haveslangen. Den efterfølgende dag havde han fået voldsom øjenbetændelse. Jeg tænker det næsten kun kan skyldes vandet, men mit spørgsmål går mere på om jeg bør være bekymret?

Hvis regnvandet er så bakteriefyldt, at det kan give min søn øjenbetændelse, så er der vel noget galt. Det er en relativ ny regnvandsopsamler, som vi fik nedgravet for et års tid siden. Kunne man evt. tømme tanken og rense den, for at undgå lignende problemer i fremtiden? Havde egentlig håbet man kunne bruge vandet til vores badebassin også, men det tør jeg da på ingen måde længere.

Håber på lidt gode råd... og hvis der er nogen der kan af-/bekræfte, at man kan få øjenbetændelse af regnvand fra en regnvandsopsamler, så høre jeg naturligvis også meget gerne jer.

På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke hvad du skal gøre
  • Indstillinger
    Aller først: Det her er kun tanker fra min side, jeg har på ingen måde professionel forstand på den slags, men det er jo et debatforum.

    En sådan tank opsamler vel bl.a. fra jeres nedløbsrør regnvand, der først har løbet ned ad jeres tag, hvor fuglene skider, hvor der givet også er noget algebelægning, eller rester fra diverse tagbehandling, i tagrenden måske visne, rådne blade, der ryger med ned - og hvis der har været en længere tørperiode, så er der jo støv, forurening osv, der bliver skyllet med ned.

    I tanken kan der jo hurtigt komme alger osv, når vandet står der.

    Vi har campingvogn med en vandtank, og den skyller vi da grundigt igennem hvert eneste forår med et rensemiddel, men alligevel kunne det aldrig falde mig ind at drikke vandet der fra. Sådan noget vand, der står i en tank bliver hurtigt "dårligt".

    Jeg vil mene at en sådan vandtank udelukkende skal bruges til vanding i haven, og ikke til alm forbrug, og da slet ikke til små børn. Jeg ville aldrig få tanken at putte den slags ned i et badebassin. Måske I kan finde en metode, så dette vand også kan bruges til toiletskyl, men altså aldrig til andet.

    Prøv f.eks. at spørge firmaet, der har solgt jer vandtanken - jeg vil tro, man der vil svare, at det vand bestemt ikke er rent nok til alm forbrug.
  • Indstillinger
    Nå ja, det slår mig lige.

    Vandet kan vel også være fint til bilvask, vinduesvask osv

    Generelt synes jeg, det er en rigtig god ide med en sådan tank, så vi kan spare på vores gode, rene drikkevand.
Log in eller Registrér for at kommentere.