Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Koloskopi

Hej alle

Jeg ville egentlig høre om her er nogen der ved, man må indtage smør, ost, honning og mælk? Man skal jo 5 dage inden undersøgelsen ændre sin madplan. Der står i brevet at man gerne må spise pålæg, dog undgå frugt og grønt.

Og hvad består en "klar suppe" af? Synes ikke det brevet er så konkret igen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, nu er der jo gået et par dage, så måske det er for sent.

    Jeg har prøvet koloskopi et par gange, men din undersøgelse må være lidt speciel, for jeg har kun fået besked om lidt ændret kost fra tre dage før, og det brev har været meget tydeligt, så jeg foreslår bestemt - og for din egen skyld, så undersøgelsen kan blive så oplysende som muligt - at du kontakter stedet, der skal foretage undersøgelsen og beder om helt klar besked.

    Jeg mener dog at huske, at mælkeprodukter skal man holde sig fra et par dage før. Klar suppe er vel sagtens bouilllon, som du kan købe i pulverform i et af de størrre supermarkeder.

    Men - ring og bed om helt klar information.
  • Indstillinger
    Tak for svar kære Lotte.

    Koloskopien er overstået, endda uden bedøvelse ☺️
    Jeg fik så af vide at jeg skal være påpasselig med indtagelse af føde, men jeg
    fik dog ikke spurgt, om der er noget jeg ikke må indtage, ligesom med dagene
    op til undersøgelsen. Ved du muligvis noget om det?
  • Indstillinger
    Undersøgelsen viste intet negativt, heldigvis. Men hvilke tester kan jeg så få udført hos lægen, hvis jeg gerne ville have fundet ud af hvad det er der giver mig dårlig/oppustet mave? Jeg har meget svært ved at optage maden jeg indtager - jeg kan efter et alm måltid mad være mæt de næste 6-7 timer, hvor jeg stadig kan være meget generet
  • Indstillinger
    Mine maveproblemer er af anden karakter, så det kan jeg ikke hjælpe med.

    Men - jeg har netop fået et råd, som skulle være helt fantastisk for maven og tarmene. Jeg er dog ikke begyndt, så kan ikke rapportere om virkning.

    Du kan prøve at søge på Kombucha, som skulle være en form for svamp, som er fyldt med de virkelig gode mælkesyrebakterier, som tarmene har så godt af.

    Hvis du ellers har den rette alder, eller kender nogen, der husker 70-80 erne, kan det være du kan høre om den tids helt store hit: Kefir.

    Hvorfor den er røget i glemmebogen, ved jeg ikke, for også den var fantastisk.

    Kombucha skulle være endnu bedre.
  • Indstillinger
    Mange tak, jeg vil undersøge hvad de to går ud på.

    Men jeg har hørt at man kan fortage blodprøver, for at finde ud af om man fx har mælkelaktose, eller om jeg har for høj/lav stofskifte mm. Det er her jeg ikke helt har styr på, hvad man kan få taget prøver for ellers? Jeg har nemlig taget husk
    i omkring et pr måneder efterhånden, og det har hjulpet en del. Men jeg vil jo selvfølgelig heller finde ud af den præcise årsag.
  • Indstillinger
    Selvfølgelig bør du få tingene undersøgt ordentligt, men mælkesyrebakterier har altså intet med mælk at gøre, selv om navnet kan lyde sådan.

    Hvis ikke du kan få ordentligt besked via lægeverdenen, kan jeg foreslå dig at opsøge en dygtig akupunktør - altså en, der virkelig er uddannet i faget, eller en ligeledes veluddannet biopat.

    De ved meget mere om den slags end lægerne gør.
Log in eller Registrér for at kommentere.