Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg er sukkerafhængig, men vil gerne stoppe

Redigeret 20 november, 2017, 02:43 i Åben debat om overvægt
Hej alle

Jeg er virkelig blevet sukkerafhængig, jeg er begyndt at spise en masse slik osv. meget hurtigt, hvor jeg tænker, nu forsvandt det...

MEN det ved jeg jo godt, det ikke gør... Jeg ved at det sætter sig på sidebenene, og NU har jeg bestemt mig for at blive "sukkerfri"..

Er her nogen, der vil det samme? Hvor vi kan støtte hinanden i vores beslutning :-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Tyllytyt789

    Da jeg for nogen tid siden “ mødte “ netdoktoren , fik jeg en uimodståelig trang til at dele erfaring og lægmandsviden ud til de mange spørgsmål der rejses i debatten.
    Det siges at vi lever i et informationssamfund; jeg ynder at kalde et “misinformationssamfund” , for lige så let det burde være at skaffe sig viden lige så let er det at misinformere. Når man søger , får man straks et godt tilbud,- i god tro, eller for god foretning, og håber man deraf får hvad man søger. I det følgende får du ikke det du søger, men det du mangler.

    Du mangler forståelse for hvorfor man bliver for fed. Der er kun to ting der gør at man bliver for fed. Den ene er at man spiser mere end man har brug for, og den anden, - at man ikke har brug for alt det man spiser.

    Slankepiller virker kun hvis de er giftige, motion gider man ikke, når man er blevet træt af af det arbejde der måske kun trætter hovedet,- og maden får skylden.

    Derfor er det vigtigt at forstå hvordan maden virker i os.
    Du siger at du ved sukker sætter sig på sidebenene. Det er ikke rigtigt!. Hverken sukker eller fedt sætter sig mere end andet.

    Det der snyder er at kulhydrat er det energistof der lettest rafineres til blodsukker, og derfor først forbrændes. Hvis man da legalisere sult, og spiser mere når der ikke er mere kulhydrat, kommer der ikke gang i fedtforbrændingen, og eventuelt overskud af alt andet sættes på fedtlageret medens vi sover.

    Du skal forstå at sammenligne kulhydrat med sprit, der let antænder, sammenlignet med olie der skal opvarmes før det vil brænde. : simpel kemi der også gælder i os.

    Der er ikke her plads til kost-råd, men kort : Slank dig med ost, mejeriprodukter, kød, alle slags,- kulhydrat kun det der er i grønsager. Fjernsynsslik, ikke enhver slaks chips, kun flæskesvær. Flæskesvær er den chips der har det laveste energiindhold i forhold til proteinindholdet, og er derfor meget mættende.

    Indikation for om du slanker dig måles om morgenen. Der skal du være sulten og spise havregryn.
  • Indstillinger
    optimist7optimist7
    Redigeret 5 oktober, 2017, 09:20
    Til Tyllytyt789

    Stop sukkerafhængighed med EFT

    En måde at stoppe sukkerafhængighed på er ved at banke let på akupunkter hver gang afhængigheden opstår.

    Metoden har virket på mig selv, men ikke permament. Jeg har med held brugt metoden hvis jeg fik en stor trang til at købe sukkerholdigt slik. Efter af have banket på akupunkturpunkter i 10 minutter forsvandt trangen, men kom igen nogle dage senere

    Det kan nemlig kræve enogen tid før man finder den underliggende årsag til afhængigheden, såsom stress, skyldfølelse, for lidt motion osv.

    Her er en blandt flere engelske videoer som viser hvordan man bærer sig ad.

    https://www.youtube.com/watch?v=ZTlxKsV1gFA
  • Indstillinger
    Hej igen : misforståelser og store bokstaver der måske mangler en hånlig smiley, hvis kravet om god tone tillod. Hvis mit budskab virker dumt og provokerende på nogen er det ikke ment hånligt. Jeg søger blot at fastslå at mange års moderigtige råd om god og dårlig kost er en en ny-religion der har forvirret mere end den har gavnet.
    Dette forum er blot ikke egnet til fyldestgørende redegørelser.

    Hvis du Tylletyt ikke har et vægtproblem, men kun er bange for det “usunde” sukker,
    kan du trøste dig med at sukker ikke er usundt, sukker er, som alkohol blot rent raffineret kulhydrat, og ikke andet end energistof.
    Sukker er kun usundt hvis det udgør så stor en del af kosten at vi kommer til at mangle vigtige næringsstoffer, og ikke bruger det mest koncentrerede energistof , fedtet.
    Vor kemi er beregnet på at opspare energistof i form af fedt. Specielt er det en praktisk egenskab for kvinder under graviditet for at have reserver til efter fødselen.

    Fedt er heller ikke usundt. Det usunde fedt er det vi selv sætter på lager hvis vi ikke har brug for det. Mit budskab til dig var altså at du skal undlade kulhydrat generelt hvis du vil tabe dig. Derfor kun havregryn eller brød til morgenmad. Resten af dagen kun fiberholdige grønsager fedt og protein. Sukker sulten aftager når du har lært at forbrænde fedt, og dit eget fedtlager bliver lige så let tilgængeligt som det du spiser. Hold kontrol med kalorieindholdet i den samlede kost ,- se energiindholdet i det du spiser, og spar i forhold til “normalt behov” det du kan uden at blive for sulten.

    Brug din kemi som den er skabt. Du må gerne være “optimist”, men du behøver ikke banke nogen steder, eller tro du skal gå til psykolog for at fralægge dig eget ansvar.
  • Indstillinger
    Sukkerafhængig kan være et symptom på vitamin mangel eller en candida svamp.

    Candidasvampen Candida Albicans hører til gærsvampe familien, hvor der findes ca. 500 forskellige arter, hvoraf 10 ofte er involveret i gærsvampe infektioner hos mennesker.

    Vi har alle sammen svampe, bakterier og parasitter 3-5 kg. I et normalt fungerende tarmsystem er der altså ingen problemer når den rette balance er til stede, det er først når candidasvampen udvikler sig fra en encellet mikroorganisme til at knopskyde og danne et rodnet ( mycelisk ), vi taler om overvækst candiasis af candidasvampen.
  • Indstillinger
    Hej Claral7 : Jeg har med mine lange indlæg søgt at informere Tylletyt789 om noget helt overset men absolut grundliggende vedrørende overvægt.
    Og måske har jeg i min iver begyndt bagfra.
    I mange år har alverdens “kostprofeter” udtænkt videnskabslignende info om alt fra dårlige fødevare til rendyrket kost-religion.
    I samme periode er folk blevet federe og federe.
    I Danmark skal vi glæde os over at god mad er lige tilgængelig for rig som fattig. Man kan påstå at den billigste mad er den sundeste, forde den dyre kun adslikker sig ved anden forarbejde der kostteknisk ikke er den sundeste.

    Mange der vil slanke sig sulter sig i dagtimerne, og tager kun lidt sødt for at holde sig vogne. Når man kun spiser lidt, er man hurtigt træt igen. Den “sunde“ aftenmad kommer med i seng, og da der går nogle timer før vi skal bruge det hele, bliver noget omraffineret til fedtlageret.

    Hvis man er sukkersulten når man er gået i seng. kan det være fordi man har spist for lidt, eller fordi anden mad endnu ikke er raffineret til aktivt blodsukker.
    Man skal forstå at sukkerhunger,- helt i lighed med nikotin og narko afhængighed, blot er registreret som noget vi ikke kan undvære. De der går på tobaksafvænning, tager ofte på. Det skyldes at man søger at stille en sult med andet end det man er sulten efter. Og Clara: hvis du ikke er overvægtig så har du måske spist for lidt i forhold til forbruget. Jeg kender slanke piger der står op om natten og spiser havregryn med sukker fordi de har spist for lidt i forhold til forbruget.

    Hvis man vil forstå mit budskab skal man læse alle tre indslag. Da lover jeg (uden direkte opfordring) at der ikke kommer flere.
  • Indstillinger
    Der er åbenbart behov for trøst i hverdagen og her bruges sukker. Belønning.
    Spis 400 gr. grøntsager daglig. 100 gr. grøntsager er ca 35 kc. Altså her bliver man ikke fed. Spis 150 gr kød. Spis knækbrød ca. 6 stk daglig med mager pålæg. Spis 2 stk frugt.
    Drik ikke alkohol. Her er der kalorier gemt. Brug plantemargarine der er med lavt kalorieindhold til stegning.
    Det er nemt at blive afhængig af ganske enkelt alt og svært at komme ud af. Spiser man sig mæt går det lettere. Lidt sødt efter et måltid er godt. Skær f.eks. en skive sandkage i to eller tre tern og spis en tern efter hvert måltid. Sørg for at have denne udskårne kage i fryseren og kun tage et stykke ud ad gangen.
    Lidt styrketræning gør en forskel, for muskler giver forbrænding. Derfor taber mænd sig hurtigere end kvinder. Spis dette og få et sundt hjerte uden blodpropper.
  • Indstillinger
    Ustabilt blodsukker kan også være en skurk. Det er normalt at vi får lyst til en sukkerholdig snack når vores blodsukker dykker. Der har fornyligt været skrevet om netop dette på helsedebatten:

    http://www.helse.dk/helsedebatten/saa-l ... lodsukker/
  • Indstillinger
    Hej :sukkerhunger:

    Efter at have læst ifølg. linket under :martin KU 90, kunne jeg ikke dy mig for at kommentere. Ja Martin det er netop svingende blodsukker der er problemet, og netop også dette, -med påstande om årsag og virkning jeg har beskrevet i mine forudgående lange indlæg.
    Svingende blodsukker er ikke en sygdom , men indikatoren for hvornår vi skal spise.
    Det betyder ikke vi skal spise mere sukker blot fordi vort raffinaderi ved det er det der lettes omdannes til brugbart blodsukker.

    Inspirationen til denne skrivelse er linket, med side link. Det er tydeligt hvor megen angst og overtro Økoreligionen kan skabe. Og uden kendskab til “fede grise” deres behov og natur.
    Uden henvisning til nogen smart købmand fristes jeg til, også at påstå at vore indslag i dette forum kan være kilden til at vi kan blive overfyldt med kemikalier, hvorimod grisens sundhed konstant overvåges af levnedsmiddelkontrollen på slagterierne. Gi alle mennersker levede lige så sundt som grisene.
  • Indstillinger
    Der er kun en vej og det er kostomlægning og motion og ikke den der fører slik ind i munden. Får man sine 400 gr. grøntsager og lidt kød og frugt, så fungerer kroppen optimalt. Nul diabetes og her kan man spise sig rask på mindre end et år.
    Alle kan blive afhængig af alt fra at spille, ryge, bruge mange penge eller købe tøj og sko i lange baner. Det er hjernen der her hersker og ikke mennesket. Uden motion dør kroppen langsomt.
Log in eller Registrér for at kommentere.