Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udtrapning af Medicin Bivirkninger

Redigeret 13 juni, 2016, 07:47 i Åben debat om depression
Hej!
Jeg skriver med det formål, at høre om nogen har erfaringer med udtrapning af antidepressiv medicin. Jeg håber, at jeg har valgt det nogenlunde rigtig forum, var lidt i tvivl om placering..
Jeg har taget sertralin Hexal i omkring 5 år mod min OCD. Medicinen har hjulpet og jeg har kontrol over min OCD idag, takket være medicin og hård træning. Jeg besluttede for ca. 3 mrd. siden at trappe ud af medicinen, da jeg syntes, at jeg klarede mig godt. Jeg gjorde det i samarbejde og aftale med egen læge, og i et meget langsomt tempo. Jeg er nu medicinfri. Problemet er at jeg har fået en grim ophørssymptom/bivirkning af dette. Det skete i de sidste 2 uger af nedtrapningen:
Jeg er simpelthen så sur og indebrændt hele tiden, og det værste er, at jeg ikke kan styre min vrede. Det har aldrig været et problem før. Jeg føler jeg er på randen til at eksplodere af vrede. Jeg er normalt fyldt med glæde og energi. Min kæreste er en god støtte men jeg kan se, at det tager meget hårdt på ham. Vrede og frustrationerne kommer bare det mindste. (kan ikke finde ting, glemmer ting osv) Jeg er aldrig glad mere, men faktisk ked af det hele tiden. Jeg har indtil videre ødelagt adskillige ting - det er aldrig sket før.
Er dette en bivirkning som vil gå over med tiden? Det er nu en måned siden jeg tog den sidste pille. Hvis det ikke går over, er min løsning af gå tilbage til medicinen, men det vil jeg være meget ked af. Jeg har fået en ny tid hos min læge, men jeg tænker, han siger det er en midlertidig birkning. Jeg vil gerne høre fra nogen i samme bås hvis muligt.
På forhånd mange tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har selv døjet med OCD. Jeg har også generaliseret angst og skizofreni.

    I december 2010 begyndte jeg at tage Abilify, som er antipsykotisk.

    Jeg er nu symptomfri og medicinfri. Jeg stoppede helt i oktober sidste år.

    Jeg tager dog stadig Venlafaxin mod angst. Jeg tør ikke lade være, selvom jeg ingen angst har mere.

    De første to uger efter stoppet mærkede jeg ingenting.

    Så begyndte jeg at have indre uro, kvalme, dårlig og rumlende mave, hovedpine og ændret temperament.

    Efter et par måneder følte jeg mig tilpas igen.

    Når du stopper med medicin, vil der altid komme disse seponeringssymptomer. Kroppen skal vænne sig til ikke at få medicinen mere.

    Sertralin er et middel der på nogle mennesker ændrer deres aktivitetsniveau. Det du oplever kan meget vel være, at du er sluppet ud af en "osteklokke". Det kan øge dit temperament, fordi du føler ting du måske var ligeglad med før.

    Det er ikke meningen, at du skal kaste med ting og have det træls hele tiden. Du skulle mere opleve at "blive dig selv", som du var før du "blev syg".

    Du må fortælle din læge, at du ikke kan kende dig selv efter medicinstoppet. Jeg er sikker på, at du nok skal blive lyttet til. Han er meget opmærksom på, at du er stoppet med medicin der ændrer ting i din hjerne.

    Det er i hver fald vigtigt, at du kommer til lægen, og får snakket om det.

    Håber det bliver bedre.

    Johanne
  • Indstillinger
    Mange tak for dit ærlige svar. :)
    Jeg håber, der er håb fremover medicinfrit. Jeg vil tage det op med min læge mere alvorligt. Det er rart at vide, hvordan det bør 'føles' at trappe ud.
    Tak for din hjælp:)
Log in eller Registrér for at kommentere.