Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad betyder "diagnostisk udpræget personlighedsforstyrret"

Redigeret 4 juni, 2016, 07:26 i Personlighedsforstyrrelser
"udpræget personlighedsforstyrret "

"Forstyrret pernsonlighedsstruktur af blandet og anden type? "

Adfærdsforstyrret

Personlighedsproblematik med emotionelle ustabile træk

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Stella

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse lidt om de forskellige typer af personlighedsforstyrrelser, f.eks. her:

    http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/Perso ... relser.htm

    At være ”udpræget personlighedsforstyrret” betyder, at man har en personlighed, der er meget anderledes i forhold til, hvordan folk almindeligvis er.

    Jeg synes, at det er lidt underligt at bruge formuleringen ”diagnostisk udpræget personlighedsforstyrret”. Har man en diagnose, så er det jo nok at skrive det. At skrive ”diagnostisk udpræget personlighedsforstyrret” svarer til at skrive ”diagnostisk sukkersyge”. Jeg mener: Enten har man – ifølge en lægelig vurdering − en diagnose, eller også har man ikke.

    Den underlige formulering er enten et tegn på, at den, der har skrevet det, ikke er en fagperson, eller også er det en fejl.

    Men meningen må være, at personligheden er så anderledes, at den falder ind under en eller flere af de otte opregnede diagnoser på personlighedsforstyrrelser.

    Den næste formulering er også lidt mærkelig: ”Forstyrret personlighedsstruktur af blandet eller anden type”, og igen vil jeg mene, at formuleringen tyder på manglende kendskab til almindelig lægesprog.

    At der er tale om en ”forstyrret personlighedsstruktur af blandet type” er nemt nok at forstå: Personen har altså en blanding af nogle af de otte forskellige slags personlighedsforstyrrelser. Men så kommer tilføjelsen: ”eller anden type”, som ikke giver mening, efter min opfattelse.

    Ordet ”adfærdsforstyrret” betyder, at personen er anderledes i sin måde at opføre sig på.

    ”Personlighedsproblematik med emotionelle ustabile træk” betyder at personen i sin måde at være på ligner en af de otte opregnede personlighedsforstyrrelser fra det link, jeg gav dig, nemlig den, der hedder ”emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse”.

    Nu ved jeg ikke, hvorfor du spørger om disse ting. Hvis det er dig selv eller en person, der står dig nær, der har fået disse ”diagnoser”, kan det jo godt virke chokerende.

    Men jeg vil minde dig om, at psykiatri ikke er en eksakt videnskab, og at andre læger måske derfor vil komme til et andet resultat.

    Selv fik jeg i sin tid diagnosen ”emotionelt ustabil personlighedsforstyrret” af en psykiater og senere fik jeg af en neuropsykolog 6 af de andre diagnoser på personlighedsforstyrrelser, dvs. næsten dem alle sammen, men IKKE ”emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse”!

    Intet af det var korrekt. Det viste sig, at jeg led af en fysisk sygdom.

    Så hvis jeg var dig, ville jeg tage den slags diagnoser med et gran salt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det er en psykiater, der har skrevet det. Må give dig ret i at man må tage det med et gran salt .

    Det lader til at psykiateren blander det at være i sorg ..over tabet af en man elskede ...og at være helt alene om alting ...samt det at møde op hos en psykiater ..og skulle krænge dele af sig selv ud ..på ½ time ...(en akavet og pinefuld situation) sammen med det at være"adfærdsforstyrret. Hvis man ikke skulle være berørt af smerten ja så ved jeg ikke..?

    Har måttet google mig frem til denne tekst der indeholder ordet adfærdsforstyrrelse i en logisk sammenhæng - for at få nogen mening ud af det prædikat.

    ""Hvis du spørger mig, kan denne her tendens faktisk have nogle ærgerlige konsekvenser. Mennesker med ADHD kæmper i forvejen med lavt selvværd, bebrejdelser og skyldfølelser – og når vi skal høre på at ADHD bare er et modefænomen for uopdragne, dovne eller adfærdsforstyrrede børn og voksne – ja så gør det i hvert fald ikke disse følelser bedre, tværtimod.""

    Det med anden type - hentyder til at der engang var stofmisbrug.
Log in eller Registrér for at kommentere.