Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For lavt stofskifte

Jeg fik konstateret for lavt stoftskifte for 5 mdr siden, kunne ikke forstå jeg havde taget 12 kilo på over et halvt år da jeg løber 2 til 3 gange om ugen mellem 5 og 15 km og styrketræner 2-3 gange om ugen
Jeg får nu Eltroxin, startede med 50 mg og er langsom øget til 100mg mine tal var på 78 da jeg startede og er nu nede på 28, så det går den rigtige vej. mine løbetider er blevet langsommere og synes også jeg skal kæmpe mere med vægtene ved styrketræning, ud over det bliver jeg mere øm i kroppen efter endt motion og synes ikke jeg kan presse mig så mere, er der nogen andre der kan nikke genkendene til det?
Jeg er blevet anbefaldet at tage D3 vitaminer og Bio-selen+zink, er der nogen der har erfaring med det?

Vh Johnson01

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg gætter på at det "tal" (78 og nu 28) er TSH? Hvis det er rigtigt gættet, så har du et stykke vej endnu inden du er reguleret, oftest forsøger man at opnå en TSH-værdi på 1. Du bør dog få målt mange andre tal også, når du er i behandling. Ofte mangler man nogle mineraler og vitaminer når man har lavt stofskifte som dig, oftest D-vitamin, men indimellem også de andre du nævner, det bør du få målt i blodprøver, så du kan tage de rigtige og ikke noget du ikke mangler.
    Hvis jeg har gættet rigtigt på hvad dit "tal" er, så kan stofskiftet udmærket forklare dine symptomer, mangel på D-vitamin kan give noget af de samme symptomer. Nogen har også stadig dårligdomme selvom de er velreguleret, men så kan det evt hjælpe at prøve en anden medicin. Jeg er skiftet fra Eltroxin til Euthyrox og det hjalp mig meget, men for andre er det omvendt. Du er dog et stykke fra at være velreguleret, så det skal du nok have i orden først. Det er vigtigt at være meget tålmodig med reguleringen af medicinen, det tager laaaang tid og selv efter at blodprøverne er fine kan du opleve store forbedringer i de følgende måneder.
    Der er nogle facebook fora med masser af råd og vejledning men du skal huske at de fleste bliver velreguleret og lever et helt normalt liv med sygdommen, på facebook er det mest det fåtal der ikke er sluppet af med alle symptomer som deltager og derfor kan man let få indtryk af at sygdommen er værre end den oftest er.
  • Indstillinger
    Tak for info. Jo det er TSH tallene. Jeg tager en snak med min læge, og får checket de andre ting.
  • Indstillinger
    Der er også andre "stofskiftetal" som din læge bør have checket. Hvis din læge ikke har gjort det af sig selv, så kan han/hun være en af de læger der ikke ved ret meget om stofskiftesygdomme og så bør du nok bede om en henvisning til en "endokrinolog".
  • Indstillinger
    De andre tal bliver jeg også checket for, men de ser gode ud.
Log in eller Registrér for at kommentere.