Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvem har smittet mig med Klamydia??

Hej
Jeg har fået klamydia men hvordan finder jeg ud af hvem der har smittet med? Kan lægen sige se hvor lang tid jeg har haft det eller hvordan fungere det??
Please hjælp!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Klamydia er ikke bare yderst smitsomt, det er også afsindigt farligt - især fordi man kan gå med smitten i meget lang tid, uden selv at have symptomer.

    Derfor er det fuldstændigt ligegyldigt, hvem du har fået smitten af, men at du kontakter alle, du har haft seksuelt samkvem med, og beder dem om at blive undersøgt - og behandlet.

    Hvis man vil undgå smitte, bør man aldrig - aldrig - dyrke ubeskyttet sex med nogen, man ikke ved, hvor har været før.

    Dit spørgsmål tyder lidt på, at du har brug for at anklage nogen, men du er selv lige så "skyldig", da du har valgt at undlade beskyttelse.

    Klamydia rammer ikke kun de "slemme" og meget seksuelt aktive; man kan sagtens blive smittet, selv om det er første gang for den ene part.

    Da klamydia kan gøre voldsomt stor skade og bl.a medføre sterilitet, er det derfor afsindigt vigtigt, at være åben omkring problemet og fortælle det til alle.

    Behandlingen er forholdsvis enkel, hvorfor det er endnu et argument at medvirke til, at alle dine partnere kan få besked og give beskeden videre til deres partnere osv.
Log in eller Registrér for at kommentere.