Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Menstrationssmerter

Redigeret 30 november, 2016, 01:43 i Åben debat om smerter
Jeg har haft menstration i over 3 år. I løbet af det sidste halve år, er jeg begyndt at få vold mange smerter inden og under menstrationen. Jeg begynder at få dem op til en ugen inden menstrationen kommer, og under selve blødningen får jeg også meget ondt i lænden. Jeg har læst at det er normalt at få smerter i både lænd og underliv, men jeg kan ikke finder nogle steder hvor der står om man kan gøre noget ved det, på en mere naturlig måde end medicin. Jeg er ikke den største fan af hverken smertestillende eller P-piller, så hvis der var en mere naturlig måde at lindre smerterne på ville det være super dejligt!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Du skulle købe dig en varmepude eller en varmedunk. Varmepuden er til strøm, og kan være god om dagen. Om aften når du går i seng, kan en varmedunk være et godt alternativ. Den skal bare fyldes med varmt vand fra hanen.

    Massage over lænden er også godt.

    Motion hjælper også. Selvom det kan være træls at komme igang, når man har ondt, er der beviser for, at det er godt mod menstruationssmerter. Det behøver ikke være voldsomt, måske noget yoga?

    Du kan også prøve noget mere alternativt som naturmedicin. Fx får kamille hele kroppen til at slappe af. Mangel på kalk kan også forværre smerterne. Prøv evt siden naturli.dk.

    Min erfaring er også, at det kan være ubehageligt at bruge tampon, hvis man har ondt.

    Håber du kan bruge noget af det.

    Johanne
  • Indstillinger
    Men du skal selvfølgelig tage til lægen, hvis du synes det gør meget ondt, og hvis det føles "anderledes" end det plejer.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svar! Jeg løb en tur på ca 50 min og det hjalp faktisk ret meget! Jeg tror jeg vil skaffe mig en varmedunk, det lyder nemlig som en super ide!! igen mange tak!! :)
  • Indstillinger
    Hej du.

    Jeg er glad for, at du allered har fået nogle rigtig gode svar.
    Til de dage, hvor du ikke liiiige har tid til at sidde med varmepude og vejret er for dårligt til løb er der et frækt lille fif, som er både hurtigt og som lindrer utroligt godt (hurra for sexualundervisning i 90erne :D).

    1) Du skal simpelthen ned på hænder og knæ.
    2) Skiftevis krum og svaj i ryggen (tæl til 20 i hver yderposition).
    3) Gør det nogle gange til du kan mærke at det løsner.
    4) I samme position, lad hænderne glide fremad til ansigtet rører underlaget.
    5) Derefter skifter du ende, så du hviler på hænderne med armene strakt, og lår og mave kommer ned til underlaget (igen tæl til 20 i hver yderposition)

    Denne metode har jeg selv anvendt stort set hver 4. uge i snart 20 år :).
    Din læge vil sikkert anbefale dig at få p-piller og hvis du vælger dét alternativ skal du snakke med lægen om at det skal være "de gamle" p-piller da nogle af de nye typer har tendens til at øge risikoen for livmoderhalskræft betydeligt.

    Held og lykke med det, og bare rolig, mange kvinder har kun de voldsomme smerter i en årerække hvorefter det bliver mere normalt igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.