Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nedtrapning af hovedpinepiller

Redigeret 6 maj, 2016, 05:26 i Hovedpine og migræne
Hejsa

Jeg er en pige på 18 år, der har haft hovedpine i ca. 5-6 år. For at kunne fungere i hverdagen, har jeg ofte taget smertestillende medicin mod hovedpinen. Det er mest Treo, Pamol og Ibumetin. Det betyder altså at jeg ca. 15 dage om måneden har taget Treo i mindst 3 år.

Jeg har været til læge med det flere gange, og de besluttede sig for at sende mig til en fysioterapeut. Det virkede dog ikke, og jeg tog til læge igen. Her prøvede de at give mig noget medicin jeg skulle tage hver dag i en måned, for at forebygge hovedpinen. Da det ikke virkede, besluttede han sig for at jeg skulle prøve at fordoble dosisen og se, om det hjalp. Da det heller ikke gjorde det, blev jeg sendt videre til en neurolog. Hun besluttede ud fra min sygehistorie, at jeg først og fremmest skulle stoppe med at tage noget som helst smertestillende i 2 måneder, eftersom hovedpinen nok var blevet værre af det.

Det er så en måned siden jeg startede på behandlingen, og jeg har ikke taget noget smertestillende (udover nozinan jeg måtte tage de 2 første uger). Problemet ligger dog i, at jeg igår følte at jeg var nødt til at tage en Ibumetin og en Pamol grundet stærke menstruationssmerter.

Mit spørgsmål er så: kommer det til at få betydning at jeg ikke har fulgt behandligen ordentlig? Eller skal jeg starte helt forfra? Det skal lige siges at jeg er på mit sidste år af gymnasiet, og jeg skal til eksamener snart, så på den måde er det også ret hårdt for mig, ikke at måtte tage noget medicin overhovedet. Derudover sagde min læge, at det nok var de 3 første uger af behandligen der ville blive hårde, men jeg synes ikke det blev nemmere efter de uger.

Og hvis jeg ikke selv kan stoppe med at tage smertestillende medicin mod hovedpinen, skal jeg så bare lære at leve med at måtte tage medicin næsten hver dag?

Jeg beklager at det blev et langt indlæg, men jeg følte ikke lige at jeg kunne forklare mit problem ordentligt uden lidt baggrundshistorie.

- Lizzie
Log in eller Registrér for at kommentere.