Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

min appetit er helt væk...

Redigeret 15 april, 2016, 03:35 i Studerende og unge
hej Netdokter
jeg er en pige på 16 år som har disse appetitforstyrelser...
jeg har normalt meget normal appetit men de sidste par uger er den forsvundet fuldstændig. hvis jeg bare tager en tår vand er jeg prop mæt...

jeg har ingen ide om, om det er et tegn på om det er en depression eller om det bare er noget med min mave..

grunden til at jeg har mistanke om at jeg har en depression er at jeg lige har været igennem nogle svære ting... en af dem har været at en af de personer jeg holder meget af lige har droppet mig..

jeg er meget glad når jeg er i skole og føler jeg har meget energi derfor tænker jeg heller ikke at det kan være...
men alligevel tænker jeg meget over tingene og tror også jeg bebrejder mig selv for en masse ting jeg ikke burde.
jeg ved udemæreket der er et eller andet galt, men hvad, det ved jeg ikke.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Emilie

    Det er ganske normalt, at man mister appetitten, når der sker noget nyt og uventet i ens liv – noget, som måske endda er svært, og som man går og spekulerer over.

    Det behøver ikke at være tegn på alvorlig sygdom – hverken depression eller maveproblemer eller noget andet.

    Det er gode tegn, at du er glad, når du er i skole, og at du også føler, at du har energi.

    Der er ikke noget forkert i at tænke meget over tingene. Det er vi mange, der gør. Men det er vigtigt at give sig selv et pusterum fra spekulationerne. Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men der må være noget, der kan fange din interesse, så du kommer til at tænke på noget andet.

    Det værste er selvbebrejdelserne! Som jeg plejer at sige: Selvbebrejdelser er gift for sjælen. Og igen: Man kan jo ikke gøre for, at bestemte tanker melder sig. Men man kan øve sig i at lægge dem væk, så snart de melder sig. Sig for eksempel til dig selv: ”Jeg har gjort, hvad jeg kunne, og mere kan ingen forlange.”

    Det er vigtigt, at du gør noget, som er godt for krop og sjæl. Sørg for, at du i hvert fald ikke mangler vitaminer eller mineraler, for mangel på vigtige næringsstoffer nedsætter ens modstandskraft mod f.eks. depression, men også for alle andre sygdomme. Når du ikke spiser så meget, kan du nemt komme til at mangle noget.

    Det er også godt at gå en rask tur i forårsvejret eller tage dejlige varme bade eller fodbade. I det hele taget gælder det om, at du lærer at forkæle dig selv lidt. Det fortjener du!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.