Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

nedsat stofskifte

Jeg har lige fået konstateret nedsat stofskifte, efter at have rendt lægen på dørene i flere år. Men da jeg også har været nede med stress, depression, og oven i har fået en ADHD diagnose, så har det været svært at skille symptomerne ad.
Nu har jeg så været i behandling med Eltroksin i godt en uge, og først var jeg begejstret. pludselig ku jeg falde i søvn og sove i flere timer af gangen uden at vågne. Jubiii. Det gik også bedre med kroppens temperaturregulering. Ingen mega svedeture om natten osv. Men... trods det, at jeg nu sover 6 - 8 -10 timer så er jeg mere træt end nogen sinde. Fuldstændig udkørt og energiforladt. kan max klare at være på arbejde 2 - 3 timer. går med panden skruet helt op under hårrødderne for overhovedet at holde øjnene åbne.

Er det normalt?
Nogen der har været ude for det samme?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, da mit lave stofskifte blev konstateret i 2008, havde jeg også "løbet lægen på dørene" længe og bl.a. havde lægen prøvet at overtale mig til piller mod forhøjet blodtryk, hvilket dog forsvandt da jeg blev velbehandlet for stofskiftet. Mange af dine andre "diagnoser" kan EVT skyldes det lave stofskifte.
    Da jeg startede på Eltroxin (og siden skiftede til Euthyrox) tog det meget lang tid at blive velreguleret. Når dosis blev forhøjet fik jeg ca 2 uger med op og nedture, sådan som det lyder til at du er ude for. I løbet af ca 14 dage klingede svingningerne ud og efter 5-6 uger ny blodprøve og ny forhøjelse af medicinen.
    Når du nok har gået så længe med det lave stofskifte, så tror jeg at du skal væbne dig med megen tålmodighed. For mig tog det over et år, at få det hele på plads og de sidste måneder oplevede jeg forbedringer selv om medicin-dosis ikke blev ændret.
    Der var mange svingninger undervejs. Nogle læger har ikke styr på hvordan stofskiftet skal reguleres og går f.eks. for hurtigt frem med dosisforhøjelser, jeg blev typisk øget med 25 mcg/dag hver 6 uge, men det er meget individuelt hvor meget man kan klare.
    De fleste har det bedst med en TSH på ca 1, hvis jeg kommer over 2 i TSH-værdi så har jeg det skidt. Nogle læger er tilfredse med TSH i "normalområdet", hvilket ofte ikke er tilstrækkeligt når man er i behandling for lavt stofskifte.
  • Indstillinger
    Tak for svaret
    Bliver lidt overvældet.
    Det lyder næsten som om man skal være halvt vidensskabsmand når man læser de forskellige indlæg om lavt stofskifte.
    Puh ha. jeg har bare sovet hovedparten af de sidste to døgn, og kan slet ikke overskue noget som helst.
  • Indstillinger
    Det behøver sandsynligvis ikke at blive så indviklet.

    Husk på at langt hovedparten af dem med lavt stofskifte lever en helt normalt liv når de først har fået kørt medicinen ordentligt ind. Dette kan sikkert indstilles bare ved nogle blodprøver og tålmodighed.

    Der er nogle få som ikke får det helt godt på medicinen og det er typisk dem du læser indlæg fra her og andre steder, alle de der har fået det ok, har travlt med at leve livet og følger ikke disse fora.

    Det er KUN, hvis du er en af de få som Eltroksin ikke virker optimalt på, at det måske begynder at blive lidt mere indviklet.
    God bedring!
  • Indstillinger
    Når man har lavt stofskifte så mangler man ofte D- og B-vitamin. Så hvis du endnu ikke har fået dem checket så få det gjort.
    Mangel på D-vitamin kan give mange af de samme symptomer som lavt stofskifte.
Log in eller Registrér for at kommentere.