Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor meget fortæller man sin partner om kaos tanker.

Redigeret 15 november, 2017, 06:02 i Utroskab
Hej.

Jeg har for omkring et halv år siden opdaget at min kone har været mig utro og i vores bearbejdelse af dette har vi lovet hinanden 100% åbenhed og ærlighed -MEN kan man det.

Hun siger at hun virkelig gerne vil vide hvad der forgår inde i mit hoved når hun kan se jeg har det skidt. Men når jeg fortæller det har hu svært ved at forstå det og bliver ofte ked af det. Nogle enkelte gange udtrykker hun også frustration over at jeg spøger om det samme igen og igen.

Vi har det egentlig rigtig godt det meste af tiden men jeg er ikke 100% afslappet i hendes nærvær endnu og det opfanger hun med det samme. Jeg kan ikke skjule når jeg har det skidt og er faktisk bleven i tvivl om det er bedst jeg selv arbejder med det eller om hun bare skal have alle min tanker råt og uforsødet.

Hvad er jeres erfaring??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hmm... Det er svært.
    Står selv i en situation, hvor jeg har opdaget, at min mand har været mig utro, og vi har besluttet at vi skal prøve at løse vores problemer sammen. For os har parterapi virket rigtig godt. Har i prøvet det?

    Du går tydeligvis stadig med frustrationer og måske også manglende tillid til din kone, og hvis i skal løse det, så er i nødt til at snakke sammen om det, når du får tanker. Det kan godt være, at din kone synes du gentager dig selv, og det sårer hende, at du får disse tanker, men det må hun ligesom prøve at finde sig i.

    Der er formodentlig en dybereliggende grund til hendes utroskab, og hvis i nogensinde skal have det til at fungere, er i nødt til at tale sammen.

    Jeg vil klart anbefale parterapi, men måske har du også behov for nogle enetimer med en psykolog, det hår jeg i hvert fald selv og overvejer. Tilliden og kærligheden kommer ikke bare lige sådan igen - det er noget der skal arbejdes på, og nogen gange er det rart med lidt professionel hjælp. Prøv at tjek hos jeres kommune om ikke der er mulighed for gratis parterapi. Det er der i hvert fald i vores kommune.

    Du må meget gerne lave opfølgning på, hvordan det går. Kunne selv godt bruge lidt sparring på de følelser der dukker op, når hele ens verden kollapser som det jo ofte er tilfældet når den ene part er utro.
  • Indstillinger
    Vi går i parterapi og jeg føler at vi er kommet et stykke af vejen. Men for mig er tillid og ro i parforholdet så vigtig for at jeg føler jeg kan slappe af og hvile i det. Den er ikke til stede endnu men jeg arbejder hårdt på at finde den igen..

    Vi fik en snak i går aftes hvor jeg spurgte hende hvor meget hun vil vide om de tanker og smerten der stadig ligger der. Hun svarede at hun ville gøre alt for os også ligge øre til eventuelle frustrationer. Det er bare ikke så nemt da jeg ikke vil såre hende unødvendigt.

    Sparing med andre som står i samme situation tror jeg personligt er en rigtig god ting. Man kan læse rigtig meget på nettet om utroskab men det giver for mig ikke det samme som at høre andres historie..
  • Indstillinger
    Jeg har det på præcis samme måde. Man kan snakke med nok så mange kloge mennesker, men det er rart at dele sine tanker med andre, der står i samme situation - både for at høre, hvordan andre tackler det, men også for at få bekræftet, at der måske er lys for enden af tunnelen.

    Hvis du har behov for det, og ikke nødvendigvis har behov for, at det er i det her forum, er du velkommen til at maile mig på anras05@gmail.com
  • Indstillinger
    God ide. Men - husk at fjerne din e-mail adresse hurtigst muligt igen, så du ikke bliver overbebyrdet med spam osv.
  • Indstillinger
    Jeg synes det er så vigtigt at tale så åbent om den slags ting som overhovedet muligt - også selvom det kan være rigtig svært. Når ens kæreste eller kone har været utro, har man oplevet det største svigt man kan forestille sig. Det stiller en overfor et valg: Skal vi blive sammen eller skal vi gå fra hinanden? Hvis man vælger at blive sammen, er det ekstremt vigtigt at man sørger og taler om utroskaben i en periode - typisk en 3 til 4 måneder. Derefter må man prøve at komme videre, så man ikke igen og igen åbner diskussionen og samtalen om utroskaben. For hvis man går det kommer man aldrig videre og man vil ikke kunne skabe et stabilt og sundt parforhold.

    Jeg håber virkelig i klarer situationen, selvom det kan være virkelig svært at komme over.
  • Indstillinger
    Kære Ib.

    Det er jo ikke en nem situation og der er ikke noget der er 100% rigtigt og forkert.
    Det lyder dog lidt som om at det ikke rigtigt er tilladt at du nogengange har det dårligt.
    Men at det skal fikses ved at du deler alt. Især over for en partner hvor det i forvejen er en skrøbelig situation er det vigtigt at overveje om det er givende for begge parter at dele alle tanker. Vi bruger jo tanker og fantasi til at prøve ting af inden vi fører det ud i virkeligheden, og til at fnde ud af hvad det egentlig er vi mener og hvordan det egentlig er vi har det, inden vi går igang med at kommunikere det til vores partner. Så ved at dele ALLE tanker så kommer der en masse ufærdigt og ikke bearbejdet materiale ud, som jo kan kan sløre kommunikationen og "hvad det egentlig er du mener, og hvordan det egentlig er du har det" Jeg kan anbefale dig at bruge en terapeut og/eller dine venner til at få luft for dine tanker, og så kan du gå videre med det som har tyngde og har relevans for dig og din partner. Jeg håber jeg får mig forklaret tydeligt.
    Mvh Kim
Log in eller Registrér for at kommentere.