Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i hæle og storetæerne grundled

Redigeret 10 marts, 2017, 04:41 i Fod- og knæskader
Jeg er 23 år og har i alle de år jeg kan huske haft ondt et eller andet sted. Knæ, albuer, ankler, håndled, kæbe, storetæer og hæle.

De største problemer jeg har lige nu er begge mine hæle og begge grundled ved storetæerne.

Hvis jeg står op i længere tid, det kan være 5 minutter, får jeg vildt ondt i mine hæle. En koncert er pinefuldt for mig og jeg elsker koncerter/festivaler. Det er en kamp hver gang. Jeg har ikke slået mig på hælen. Det går ondt midt på hælen, men ikke når man trykker, det kan kun mærkes når jeg står op.

Mine storetæer gør ondt hver dag, nogle dage værre end andre. Der er sko jeg ikke kan gå i, da det fremprovokere smerten i højre led. Det kan være en lille hæl på skoen eller en bøjning ved tæerne.
Hvis jeg trykker på grundleddet, lidt under foden gør det meget ondt.

Er der nogen der kender til lignende smerter?
Det er næsten ikke til at holde ud mere..

Tanja.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Tanja,

    Jeg har oplevet mange med det samme problem, og jeg har nogle forskellige forslag.

    Dit hælproblem er meget almindeligt, og er noget, som langt størstedelen af alle danskere har prøvet, eller kommer til at prøve.

    Problemerne i forfoden er noget mere usædvanlige, men er noget, som jeg også selv har haft problemer med.

    De to ting hænger dog ofte sammen, især hvis man har smerter i forfoden. Ved smerterne i forfoden, som kan være utrolig behagelige, vil man helt automatisk kompensere, og lægge vægten over på hælen i stedet. Dermed bliver hælen overbelastet, og chancen for at der er et reelt problem i hælen, er relativ lille.

    Det første jeg ville gøre, hvis jeg var dig, var at købe et par forfodsindlæg, eller gå til din lokale fysioterapeut, og få lavet nogle indlæg med en forfodsplatte, som passer til din fod.

    Har du efterfølgende stadig problemer med hælen, ville jeg købe et par almindelige hælindlæg, for at aflaste hælen i en periode, så den kan restituere sig selv.

    Håber det var en hjælp.

    Mvh.
    Kenneth
Log in eller Registrér for at kommentere.