Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-piller, gravid?!

Redigeret 30 november, 2016, 08:42 i Prævention
Jeg tager mine p-piller korrekt. Men jeg er dog stadig bange for at bliver gravid efter jeg var sammen med min fantastiske kæreste... Han var kun inde i to sekunder, siden det ved min først gang så det gjorde for ondt. Men han havde ikke kondom på. Han kom ikke inde i min eller noget. Kan jeg være blivet gravid eller er det bare mig der er paranoid?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvorfor tager du i det hele taget p-piller?

    Det er jo ikke en medicin, man absolut SKAL tage for den sygdom, det er at være kvinde, og hvis du ikke aner/ved/tror på, at de er en effektiv prævention, hvorfor så overhovedet indtage nogle hormoner, som din krop i øvrigt slet ikke har brug for? Og da slet ikke en ung krop, som endnu ikke er færdigudviklet.

    Jeg tror, du er meget ung - og egentligt slet ikke er klar/ved noget om seksualitet; at det gjorde for ondt, fortæller da, at det skyldes, at du slet, slet ikke var klar til at have samleje - og at din kæreste måske heller ikke lige ved, hvordan han skal gøre dig klar, så du er våd og åben til at modtage ham.

    Jeg foreslår, at i begge to går et skridt tilbage med at have sex, men derimod sørger for at få noget god og seriøs seksualvejledning.

    I kan søge på nettet på nogle seriøse vejledende sider, eller I kan gå på biblioteket, hvor man har en række gode bøger om emnet, som I kan læse, så I er både godt rustet og mere vidende om både det, at have sex, om diverse kønsoverførte sygdomme, og om hvordan man bliver gravid, og hvordan man ikke bliver det.

    Det er desværre rystende så lidt, som unge mennesker bliver vejledt i disse emner - og det samtidigt med at sex bliver slynget ud i det åbne rum, som noget alle ved det hele om - og det er beklageligvis ikke tilfældet.

    Faktisk burde du kunne gå til din mor og bede om at få en ordentlig vejledning - man ja, jeg ved det - uha, det er flovt og pinligt, selv om det er en helt naturlig del af livet, og forældre burde have det som en pligt at give deres børn en fornuftig vejledning.

    Og nej - hvis det ellers ER foregået, som du beskriver, så er du ikke blevet gravid.
  • Indstillinger
    Man bliver til tider helt forfærdet over de unges uvidenhed. p piller kan f.eks stoppe væksten, så man skal aldrig tage dem før man er færdig udviklet. Nogle kan slet ikke tåle dem.

    Jeg kan huske da de kom frem.
    Jeg tog dem og blev syg. Noget lægen ikke ville tro på, men jeg stoppede alligevel. Senere viste det sig flere kvinder ligefrem døde af dem, så de blev ændret. Men sunde er de da stadig ikke.

    Tror unge piger virkelig p piller er noget der SKAL tages. Jeg er virkelig for en gangs skyld rystet.
  • Indstillinger
    Nedenstående er IKKE som sådan til dig, Laerke11, for det har du overhovedet ikke skrevet noget som helst om - men en reaktion til Persille, og en helt generel betragtning fra min side. Men - det er jo et debatforum, så emnerne kan jo nogle gange få andre vinkler.


    "Tror unge piger virkelig p piller er noget der SKAL tages. Jeg er virkelig for en gangs skyld rystet."

    Nej, det håber jeg da ikke, men det virker bare sådan efterhånden. Den unge pige er ikke ordentligt informeret, og får måske lidt ondt i maven eller lidt utilpashed i forbindelse med menstruation, og det "gider" hun ikke, og hun "gider" ikke have menstruation, hvis lige hun skal på ferie eller til fest, og så er det jo smart, at hun kan rykke rundt efter forgodtbefindende - eller ganske enkelt bare fortsætte med en ny pakning, for det er jo "besværligt", og med p-piller kan man jo gøre som man vil.

    Som jeg forstår det, så betragtes p-piller som en total ligegyldig medicin, som er total uskadelig, og de fleste har da heldigvis heller ikke problemer med dem, men det er kun de fleste - ikke alle.

    Jeg tror ikke, at der er ret mange unge piger, der overhovedet aner, at det er hormoner, der går direkte ned i ens fertilitetscenter og forhindrer denne naturlige funktion i kroppen. Og - i øvrigt er de ligeglade - de skal jo først have børn om mange år, og til den tid er der jo (nok) en anden slags medicin, der kan hjælpe, hvis tingene ikke går som forventet.

    Generelt synes jeg, det er frygteligt, at rigtigt mange tror, at de bare skal medicineres mod hvad som helst, også kroppens naturlige funktioner.

    Men - det har vi to jo talt om før.
  • Indstillinger
    Hej Laerke11

    Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at være gravid, men du skal huske på, at p-piller giver en beskyttelse på 98-99 %. Jeg har fundet frem til denne artikel, hvor du kan læse omkring p-piller og beskyttelse: https://www.practio.dk/artikler/hvad-er-p-piller.

    Så længe du tager p-piller helt korrekt, er du altså godt beskyttet til trods for, at dig og din kæreste ikke anvender kondom.

    Vh
Log in eller Registrér for at kommentere.