Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille stop

Redigeret 25 februar, 2016, 14:41 i Prævention
Hej netdoktor.
Jeg har et lille spørgsmål - jeg har smidt mine p-piller efter snart at have brugt dem i 7 år (17- snart 24)for ca. en måned siden, tildels fordi jeg næsten ikke har menustration mere - jeg bløder stort set ikke, og kan knap nok mærke det mere - så jeg tænkte at mine krop ville have meget godt af at blive "renset" lidt ud. Jeg dyrker ikke sex heller, så tænkte ikke det ville være et problem.
Men for at komme hen på det egentlige spørgsmål - kan det være rigtigt at jeg skal have konstante mavekneb gennem dagene, og jag i mine æggestokke/livmoder som går ned i skridtet til tider, om i lænden og nogen gange op i maven? og jeg er begyndt af få pludselig kvalme også.
Jeg har læst meget med at det er fordi kroppen lige skal vænne sig til at den ikke for de kunstige hormoner mere osv, men tænkte lige at jeg ville spørge mig til råds.

Mvh.
Louise

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Hvis dine smerter kommer i perioden fra dag 8 indtil et par dage før menstruationen så kan det skyldes en mild endometriose. P pilerne har holdt smerterne væk hidtil og når du så stopper med dem kommer smerterne tilbage. Det er vigtigt at understrege at det kun er ca 10 % kvinder som får endometriose.

    Endometriose skyldes østrogendominans, og er ifølge nogle læger en sygdom som er beslægtet med autoimmune sygdomme.

    Hvis du går til en terapeaut i Naturlig Hormonterapi vil vedkommende kunne teste dine hormoner med en spyttest. Hvis det så viser sig at du har østrogendominans, vil problemet i reglen kunne klares med bioidentisk progesteroncreme i dvs. progesteron som svarer til det kroppen selv producerer. Der vil gå nogle måneder inden man kan være smertefri.
Log in eller Registrér for at kommentere.