Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

4 årig pige besluttede aldrig at ryge - ( igen)!!!

Redigeret 29 februar, 2016, 06:56 i Åben debat om rygestop
Jeg mener at når en pige på fire år er så intelligent, at hun kan tage en beslutning om, aldrig at ryge ( igen), og stadig holde det nu næsten 50 år senere, så kan voksne mennesker, som kan læse, som kan bruge sanserne, og som ved hvor skadelig rygning er, også med hele livsviljen og fornuften og fuld etablering af kærlighed til sig selv - og alle os andre, nok også holde det løfte til sig selv.....

Ja det er mig, der er den lille pige.....,der som 4 årig fik tilbudt et sug af min fars stinkende cigaret, og hostende og spruttende højlydt, ud fra en klar bevidsthed om, at det var fandme usundt det der skidt, - aldrig nogensinde at ryge - igen.

Og jo, med fatale følger har jeg været udsat for passiv rygning i de 18 år jeg boede hjemme, og senere på div.arbejdspladser , og under et hospitalsophold, dengang rygning blev anset for at være almindeligt, noget vi alle bare skulle leve med.....
Min pointe er, at det første sug, vist aldrig kan være en nydelse- og kan du som ryger, huske det, og om du følte dig overtalt, eller følte at du ville være med i den gruppe af de « smarte» , som stod og røg i krogene i skolegården, eller andre steder, så er det altså muligt , med selverkendelse, og peraonlig udvikling at nå til nogle andre værdier, end at ødelægge den livsnødvendige ilt som u og alle vi andre har behov for.
Tænk over, om du i ramme alvor vil ønske at ryge i et lokale hvor en nyfødt netop er kommet til verden!!!!?
Hvorfor så nu ? Susanne Holgaard Svendsen, terapeut.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er man intelligent, når man som barn beslutter aldrig at ryge. Jamen så siger jeg mange tak.
    Jeg prøvede også at ryge da jeg var helt lille, et sug af en cigar. Det smagte forfærdeligt og jeg har ikke røget siden.

    Engang jeg lå på sygehuset, ja det var dengang røg bare var noget man skulle finde sig i, jeg var ny opereret, så den besøgende til min sengenabo spurgte høfligt om jeg havde noget imod han røg.

    Jeg var også høflig, så jeg sagde det havde jeg ikke, men så tændte han til min rædsel en cigar. Jeg kastede op og måtte med beklagelse sige til manden, det kunne jeg alligevel ikke tåle. Han slukkede den heldigvis.

    Men tænk man kunne finde på at ryge i en sygestue med ny opererede patienter. Godt det ikke er tilladt i dag.
  • Indstillinger
    Nicurru82Nicurru82
    Redigeret 26 april, 2018, 19:38
  • Indstillinger
    Hej Persille og Nicurru......
    Ja, jeg mener at det er en intelligent handling, og hvor er det vidunderligt at høre fra andre, der som jeg, er vokset op i røgfyldt miljø, ikke selv har overtaget den dårlige livsstil.
    For ofte bruger folk som ryger, den undskyldning, at også deres forældre røg.
    Men den «holder ikke» ,.

    Men der er for mig, heller ingen tvivl om , at menneskers sanser kan blive så overbelastede af forurening, hvad enten vi taler om tobak, trafik, sprøjtemidler, gylle, eller bare dårlig mad, at vi kan risikere at overhøre signalerne . For signalerne er der, i en eller anden form for symptomer, eller den søde , lille stemme i ens indre, som siger « stop nu den dårlige livsstil».

    Jeg føler ikke at mine forældre gjorde nar af mig, men de forstod det simpelthen ikke, netop fordi de havde vænnet sig til lugten og virkningen.

    Vi var fattige, - tænk hvad vi kunne have spist af sunde friske grøntsager og frugt, hvis ikke der var blevet brugt så mange penge på tobak.
    Jeg forstår ganske enkelt ikke, at de mennesker der tjener fedt på tobaksrygere, med alvorlige livsstilssygdomme, kan se sig selv og andre mennesker i øjnene.

    Jeg har for længst tilgivet mine forældre, som jeg har lært at elske og respektere, som de iøvrigt ellers velmenende mennesker de er/ var. De gjorde det ikke for at gøre os børn ondt.
    Men jeg føler inderligt med børn, som den dag idag stadig, trods omfattende og lettilgængelig info, ryger i hjemmene, i biler mv.
    Jeg er begyndt at gå i dialog med folk der tænder for tobakken f.eks på togstatipner, lige foran skiltene med « tak fordi du ikke ryger»....!
    For mig er det en ubehagelig oplevelse, bare at sidde i en bus i en halv t. Udåndingsluften og tøjet indeholder holder så store mængder gift, at jeg får hovedpine og smerter i halsen. Kh Susanne.
  • Indstillinger
    Jeg bliver nødt til at sige, jeg voksede op i et røgfrit hjem. Måske derfor jeg blev så overrasket, da jeg kom ud i "den virkelige verden".

    Ingen tænkte jo på når jeg var med mine forældre i byen, at det var tobaksrøgen jeg kastede op af. De har sikkert troet jeg bare var træt.


    "Udåndingsluften og tøjet indeholder holder så store mængder gift, at jeg får hovedpine og smerter i halsen. Kh Susanne."

    Vi er helt enige. Jeg hoster og mine øjne løber i vand. Og det ikke så lidt, for er jeg i nærheden af en ryger hoster jeg uafbrudt og tårer fylder mine øjne, så jeg dårligt kan se. Jeg hader røg. Det sviner forfærdeligt. Alt bliver brunt. Hvad sker der så ikke indvendigt.
  • Indstillinger
    Nicurru82Nicurru82
    Redigeret 26 april, 2018, 19:38
  • Indstillinger
    Da jeg flyttede hjemmefra, fik enhver som røg, kun ret til at ryge på altanen - aldrig indendørs.
    Og en gammel oversygeplejerske , som var i familie med min kæreste, kom på besøg, og skælde mig ud, fordi min mor var forvist til altanen. ! Men min mor, tog det med godt humør. Hun uddannede sig senere selv til zoneterapeut, som jeg, og vi fik stor glæde af hinanden, både som mor og datter, men også som kolleger.
    Jeg kan læse , at det ikke altid går så godt, men ønsker dig alt godt. Det gælder simpelthen om at sætte nogle grænser, så vi tager hensyn til livsnødvendige behov for os selv, for det som er livsnødvendigt, gælder alle mennesker..... blandt andet frisk luft.
    vh.
Log in eller Registrér for at kommentere.