Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nonstop P-piller

Redigeret 2 marts, 2016, 09:40 i Endometriose
Er her andre der har erfaringer med P-piller uden pause?

Jeg har svær tarmendometriose og døjede sidste sommer med udprægede smerter og afføring som jeg slet ikke kunne styre, hvilket betød at jeg stort set ikke kunne forlade hjemmet.

Derfor startede jeg for ca. 6 måneder siden på kontinuerlig P-pille indtag og besluttede mig for, at holde pause hver 3. Måned.
De første 6x21 dage følte jeg en markant bedring hvor smerterne aftog og mit afføringsmønster mere og mere nærmede sig normalen.

Men nu er det sådan, at efter sidste pause for 3 uger siden, er jeg begyndt at få det rigtig skidt igen.

Hvordan har P-piller hjulpet jer? Og har i på noget tidspunkt oplevet nogen tilbagegang midlertidigt eller permanent?

VH Carina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Carina.

    Ved ikke om du kan bruge svar til noget, da min situation var lidt anderledes.

    Jeg kom på p-piller non stop efter operation for endometriose og det hjalp bare så meget. Jeg holdt ingen pauser, men tog dem hele tiden.

    Det var en befrielse, at slippe for smerter. Måske du skal ha et andet mærke p-piller.

    Min læge den gang, gav mig en slags p-piller, men gynækologen lavede det hurtigt om til anden slags. Det er vidst ikke helt ligegyldig, hvilke man får når det er non stop.

    Håber du finder ud af noget og får det bedre

    MVH Connie
  • Indstillinger
    Hej Carina

    Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget - ellers kan andre måske ?

    Endometriose er et symptom på østrogendominans. P piller består af østrogen og gestagen. Gestagen er et Pseudo progesteron. Dette bringer hormonsystemet yderligere ud af balance.

    Den amerikanske læge Dr. John Lee udviklede en metode mod endemotriose en metode hvor der skabes en slags falsk graviditet.

    Metoden består i at man den 8. dag starter med at tage doser på 40-60 mg bioidentisk progesteroncreme fordelt på 2-3 gange dagligt, som svarer til den stigende produktion af progesteron som finder sted når et æg er blevet befrugtet. Man fortsætter til dag 26 og holder så pause indtil 8. dag i næste cyklus.

    Hvis der ikke er nogen forbedring i de første 2 måneder af behandlingen, bør dosis øges. Hvis der optræder søvnighed ved indtagelse af høje doser, er det tegn på at man tager for meget. Man reducerer så dosis indtil søvnigheden forsvinder.

    Over nogle måneder vil kvinder ofte opleve at smerterne gradvis mindskes. Dette skyldes at betændelsprocesserne og blødningerne i cysterne aftager.I takt med at smerterne aftager kan man reducere progesteron dosis til minimum så man akkurat lige kan holde smerterne under kontrol.

    Erfaringen viser at denne behandling ofte gir en ef­fektiv lindring af symptomerne ved endometriose - og for under en hund om måneden.
Log in eller Registrér for at kommentere.