Hjem Ældre Åben debat for ældre

Hvad ville andre gøre?

Rosa50Rosa50
Redigeret 14 februar, 2016, 04:24 i Åben debat for ældre
Jeg skal have CT scannet mit hjerte, jeg har meget lavt blodtryk. Jeg har fået sendt noget medicin betablokker, som sænker hjerterytmen. Jeg tør ikke tage det medicin. Jeg er flere gange blevet indlagt, fordi blodtrykket var meget lavt.
Jeg skal tage denne medicin om aftenen og igen to timer før undersøgelsen.
Derefter skal jeg køre ret langt til sygehuset.
Jeg tænker, at når hjerterytmen falder, så falder blodtrykket vel også.
Det er så ubehageligt, når blodtrykket bliver for lavt.
Mit normale blodtryk ligger på omkring 104/80. Jeg er 73 år.

Kommentarer

  • Jeg bliver lidt fortørnet, når jeg ser og hører om sådanne ting; har desværre også selv haft det inde på livet.

    Man skal til en nærmere undersøgelse, og lægen giver så en noget medicin, man ”lige” skal tage i den forbindelse – eller modsat; en medicin (måske livsvigtig) skal man lige holde op med en periode før denne undersøgelse.

    Og det er en melding, man bare lige får slynget ud.

    Selvfølgelig bliver man bekymret og frygter naturligvis diverse bivirkninger af en sådan handling.

    Min private opfattelse af den slags er, at så vil undersøgelsen blive meget nemmere for lægen at foretage – så kan vi altid tage eventuelle konsekvenser bagefter, og det er så ikke den pågældende læge, der ”hænger” på det, men netop patienten selv – så det betyder vel ikke så meget.

    Jeg synes klart, du skal bede om en grundig og tilbundsgående forklaring på, hvorfor du skal tage den medicin, og hvad konsekvenserne for undersøgelsen vil være, hvis ikke du gør det – netop din frygt omkring påvirkningen af dit blodtryk osv. Du skal forlange, at du får en forklaring, der er til at forstå. Mange læger har det desværre med bare at slynge en masse medicinske udtryk ud, så man som patient bliver tilstrækkelig imponeret, men altså ikke fatter en pind af det – og jeg vil påstå, at det ofte lige præcis kan være lægens mening, for så er man hurtigt ”kørt ud på et sidespor” - og lægen ved jo nok bedst.....

    Jeg tror desværre, at fordi der findes medicinske midler, så foretrækker lægen sin egen magelighed, frem for at skulle være ekstra påpasselig med sin undersøgelse.
  • Jeg har ringet til sygehuset. Jeg fik lov til, at undlade medicinen om aftenen, men ikke om morgenen. Medicinen skal gøre, at hjertet slår langsommere, for at få bedre billeder.
    Når jeg ankommer, skal jeg have kontrastvæske i årerne. Det er jeg ikke bange for, men jeg er bange for, at blodtrykket bliver så lavt, at jeg bliver rigtig skidt tilpas.
    Jeg skal selv køre omkring 55 km, det er langt, hvis jeg ikke har det ok.
    Jeg overvejer, at køre så tidligt, at medicinen kan indtages på sygehuset, og så kan jeg vente i venteværelset i de to timer.
    Det her er jeg meget bekymret for.
    Jeg er så bekymret, at jeg kan finde på, at takke nej til den undersøgelse. Men så opstår andre bekymringer. De sætter formentlig ikke sådan en undersøgelse i gang, uden begrundet mistanke om, at noget er galt.
    Jeg har været indlagt på grund af brystsmerter. Man tænkte, at hjertet måske led af iltmangel på grund af det lave blodtryk. Derfor denne undersøgelse.
  • Medicinen jeg skal tage er Metopronol. 50 mg.
    Jeg læste lige lidt her på Netdoktor, det gør det bestemt ikke lettere for mig.
    Jeg har astma og migræne, samt et lavt blodtryk. De to første ikke så slemt mere, men migrænemedicinen må jeg ikke tage fordi jeg har astma.
    Man kan læse, at medicinen ganske rigtigt sænker blodtrykket.
    Hvad pokker gør jeg?
    Jeg har 14 dage endnu til undersøgelsen.
  • Ved en ekstra forespørgsel får du at vide,at du kan undlade medicinen om aftenen før - så kan man jo så undre sig over, hvorfor du i første omgang fik at vide, at du skulle tage den der, når den øjensynligt alligevel ikke er nødvendig.

    Selvfølgelig må der da være en årsag til, at man ønsker dig i en tilstand, så undersøgelsen kan foretages bedst muligt, men jeg mener stadig, du bør kontakte læge/sygehus og der udtrykke din utryghed ved at skulle køre så langt med en medicin i kroppen, der netop kan gøre dig utilpas.

    Nu er du jo heller ikke nogen årsunge mere, så måske der kan arrangeres en transport for dig - både ud og hjem. Du er vel heller ikke frisk efter undersøgelsen, da du stadig vil være medicinpåvirket.

    Selvfølgelig er der også den mulighed, du selv nævner - nemlig at komme flere timer før - du skal dog ikke selv lægge ud med det forslag,for så vil man bare sige ja til det, da det jo er det nemmeste (for dem), og du skal jo stadig hjem igen bagefter. Jeg foreslår derfor, du i stedet udtrykker en vis hjælpeløshed omkring det praktiske.

    Det er jo stadig væsentligt at tænke på trafiksikkerheden, og det er vel ikke rimeligt, at man forlanger, at du skal med bus og tog, måske med flere skift, hvis du i forvejen er mat og utilpas af den medicin, fordi det føles uforsvarligt at køre selv.

    Helt klart - bed om en grundig tilbundsgående information, så du kan være godt rustet til denne undersøgelse.
Log in eller Registrér for at kommentere.